Beijing 2024: Radar Horizon – trak pikap EV RD6 dengan ciri AWD, RHD tersedia, ganti Arena?

Beijing 2024: Radar Horizon – trak pikap EV RD6 dengan ciri AWD, RHD tersedia, ganti Arena?

Semasa Auto China 2024, jenama trak pikap di bawah Geely, iaitu Radar telah menunjukkan model terbaru mereka, Horizon. Ia sebenarnya adalah RD6 yang dipertingkat dengan tetapan dua motor serta pacuan semua roda.

Perkara utama pada Horizon ini adalah penambahan motor di hadapan, untuk membantu motor 271 PS/385 Nm yang berada di belakang. Hasilnya, kuasa keseluruhan menjadi 428 PS (315 kW) dan 590 Nm. Ini cukup untuk menjadikannya lebih laju satu setengah saat apabila membuat pecutan 0-100 km/j, dengan catatan masa 4.5 saat – laju maksimum 190 km/j.

Untuk Horizon ini, anda mendapat pilihan sama ada bateri lithium iron phosphate (LFP) 73 kWh atau nickel manganese cobalt (NMC) 86 kWh, dengan jarak gerak masing-masing antara 460 km ke 520 km mengikut ujian CLTC China.

Beijing 2024: Radar Horizon – trak pikap EV RD6 dengan ciri AWD, RHD tersedia, ganti Arena?

Radar menggembar-gemburkan kemampuan Horizon yang boleh pergi ke mana sahaja – sistem pacuan boleh ditukar daripada dua roda kepada empat roda sepantas 600 milisaat dan datang dengan tujuh mod pemanduan termasuk tetapan khas untuk salji, lumpur serta meredah air.

Kemampuan trak ini untuk mengangkat barang telah diperbaiki menjadi 800 kg bagi semua varian. Selain model pacuan empat roda ini, Radar juga menambah baik kemampuan mengangkat barang model 2WD, yang kini menjadi 790 kg. Kemampuan menarik pula berada pada 3,000 kg.

Sama seperti RD6, Horizon ini menggunakan asas daripada platform elektrik Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely. Ia mencatat ukuran panjang 5.26 meter, lebar 1.9 meter dan tinggi 1.88 meter – sedikit pendek berbanding Toyota Hilux tetapi ruang barangan belakangnya hampir sama saiz.

Beijing 2024: Radar Horizon – trak pikap EV RD6 dengan ciri AWD, RHD tersedia, ganti Arena?

Radar mendakwa, Horizon boleh memuatkan 1,200 liter kargo di belakang dan terdapat ruang tambahan 70 liter di hadapan. Satu kelebihan unik trak double cab ini adalah ia mampu membekalkan kuasa sehingga 22 kW kepada perkakasan lain melalui soket di beberapa bahagian kenderaan.

Daripada aspek penampilan, Horizon ini nampak hampir sama seperti RD6 dan ini termasuklah gaya bahagian hadapan seperti X90. Satu bahagian yang diubah adalah lencana pada gril, yang kini mempunyai tulisan Radar berlampu serta pilihan bumbung berwarna hitam.

Keadaan d bahagian dalam bagaimanapun adalah berbeza kerana papan pemuka serta panel pintu ditukar dengan rekaan serba baru, yang mempunyai kemasan corong pendingin hawa mendatar panjang, panel instrumen digital 10.25 inci, srkin sesentuh infotainmen 14.6 inci serta konsol tengah dengan pengecas Qi tanpa wayar.

Beijing 2024: Radar Horizon – trak pikap EV RD6 dengan ciri AWD, RHD tersedia, ganti Arena?

Ciri lain trak ini adalah seperti sistem bunyi lapan pembesar suara, integrasi pembayaran Alipay serta pemanduan semi autonomous Level 2 yang termasuk Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control, Lane Centring Assist, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Monitoring dengan pencegah perlanggaran, Rear Collision Warning dan Rear Cross Traffic Alert dengan brek automatik.

Meskipun Radar sekarang cuma adalah jenama yang dijual di China, ia sedang bersedia untuk memasuki pasaran lain tidak lama lagi menggunakan nama Riddara atas isu tanda dagang. Syarikat ini malah sudah membangunkan versi pemanduan sebelah kanan dengan sasaran menjualnya di negara seperti Australia, Thailand dan mungkin juga Malaysia di bawah jenama Proton. Anda rasa bolehkah ia menjadi pengganti kepada Arena?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required