Pelarasan subsidi diesel disebabkan peningkatan kos 10 kali ganda untuk kerajaan — Menteri Kewangan II

Pelarasan subsidi diesel disebabkan peningkatan kos 10 kali ganda untuk kerajaan — Menteri Kewangan II

Keputusan untuk menjalankan pelarasan semula subsidi diesel di Malaysia adalah disebabkan kos yang terlibat telah meningkat sebanyak 10 kali ganda yang perlu ditanggung oleh kerajaan bagi tempoh lima tahun terakhir, lapor The Star.

Kerajaan Malaysia telah membelanjakan sebanyak RM14.3 bilion untuk subsidi diesel tahun lalu, berbanding RM1.4 bilion pada 2019. Ketirisan diesel bersubsidi telah dikenal pasti sebagai penyebab utama berlakunya peningkatan bayaran subsidi, dengan jumlah diesel bersubsidi naik daripada 6.1 bilion liter kepada 10.8 bilion liter bagi tempoh yang sama.

“Satu daripada sebab mengapa pelarasan semula subsidi diesel ini diteruskan adalah untuk menutup ketirisan tersebut. Tumpuan sekarang adalah terhadap pelarasan semula tersebut supaya kerajaan boleh menjalankannya secara berkesan. Kerajaan yang digerakkan dengan cekap akan membantu rakyat dalam bentuk yang lain,” jelas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Pelarasan subsidi diesel disebabkan peningkatan kos 10 kali ganda untuk kerajaan — Menteri Kewangan II

Kerajaan berharap untuk dapat menjimatkan sekitar RM4 bilion setahun melalui pelarasan semula subsidi diesel ini, dengan penjimatan itu boleh disalurkan untuk kegunaan lain.

Sebab utama ketirisan diesel bersubsidi itu berlaku adalah kerana perbezaan harga yang jauh bagi diesel jika dibandingkan dengan harga di negara jiran seperti Thailand, Singapura dan Indonesia. Dengan harga diesel di tetapkan pada kadar RM2.15 seliter ketika ini, harganya di Thailand pula ialah RM4.12 seliter, di Indonesia RM4.73 seliter sementara di Singapura RM8.87 seliter.

Awal minggu ini juga kerejaan Malaysia telah mengumumkan program bantuan subsidi Budi Madani yang mana pemohon yang berjaya akan menerima RM200 sebulan untuk kenderaan diesel mereka. Laman web Budi Madani juga sudah beroperasi untuk melayani keperluan tersebut.

Pelarasan subsidi diesel disebabkan peningkatan kos 10 kali ganda untuk kerajaan — Menteri Kewangan II

Sementara itu, program Sistem Kawalan Diesel Subsidi (SKDS 2.0) telah dimulakan pada Mac tahun ini, dan lima syarikat minyak telah mengeluarkan 90,000 kad fleet kepada syarikat pengangkutan yang layak bermula minggu ini.

Program SKDS disasarkan untuk sektor logistik atau mereka yang menyediakan perkhidmatan penting untuk pelanggan, sementara Budi Madani disasarkan untuk pemilik kenderaan diesel persendirian serta pekebun dan petani kecil. Kementerian Perdangangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) memaklumkan semalam bahawa mereka yang berhasrat menerima subsidi diesel boleh memohon melalui Budi Madani atau SKDS, tetapi bukan daripada kedua-duanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required