Nissan henti bangunkan enjin pembakaran dalaman, tumpu hasilkan model EV untuk masa hadapan

Nissan henti bangunkan enjin pembakaran dalaman, tumpu hasilkan model EV untuk masa hadapan

Berbeza dengan Toyota, Subaru dan Mazda yang baru-baru ini mengumumkan pakatan bersama untuk membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi baharu yang lebih bersih bagi mencapai neutraliti karbon, satu lagi jenama automotif besar dari Jepun iaitu Nissan nampaknya mengambil jalan yang lebih mirip seperti pengeluar Eropah dengan menghentikan sebarang pembangunan enjin dan beralih kepada teknologi kenderaan elektrik (EV).

“Masa hadapan kami adalah EV,” kata naib presiden dan ketua pegawai perancangan Nissan untuk rantau AMIEO (Afrika, Timur Tengah, India, Eropah, dan Oceania), Francois Bailly apabila ditanya oleh portal Drive berkenaan apa masa hadapan teknologi diesel untuk Nissan.

Tambahnya lagi buat masa sekarang Nissan menggunakan teknologi hibrid e-Power pada model-modelnya sebelum beralih sepenuhnya kepada teknologi EV, dan tiada sebarang pelaburan akan dibuat untuk menghasilkan enjin pembakaran dalaman generasi baharu.

Sistem e-Power merupakan sistem hibrid jenis range extender, di mana enjin yang dibekalkan hanya bertindak sebagai generator bagi mengecas bateri, sementara roda dipacu sepenuhnya oleh motor elektrik seperti EV sebenar.

Bailley menyatakan bahawa kadar peralihan kepada EV ini adalah bergantung kepada kawasan. Beliau memberikan contoh untuk pasaran Afrika – peralihan kepada EV di kawasan sedemikian mungkin lambat, tetapi ia akan disokong dengan teknologi e-Power terlebih dahulu.

“Pasaran Afrika adalah seperti Euro2, Euro4, jadi rentak penyisihan enjin pembakaran dalaman memang bergantung pasaran demi pasaran, tetapi pelaburan kami adalah jelas. Ia adalah EV, e-Power yang diperkasa,” tegas Bailley.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required