Mercedes-AMG GLA35 facelift H247 dilancar di M’sia – satu varian CKD dengan enjin hibrid ringkas, RM364k

Mercedes-AMG GLA35 facelift H247 dilancar di M’sia – satu varian CKD dengan enjin hibrid ringkas, RM364k

Awal minggu ini Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah memperkenalkan GLA250 AMG Line, dan sekarang tiba pula versi yang lebih laju iaitu Mercedes-AMG GLA35 4Matic facelift. Sedikit perubahan kosmetik dibuat pada model H247 ini, dan sistem hibrid ringkasnya juga diperbaharui.

Hanya satu varian CKD ditawarkan untuk GLA35 ini di Malaysia dan ia dijual pada harga RM363,888 tidak termasuk insurans. Sama seperti model Mercedes lain yang dijual di sini, ia datang bersama jaminan empat tahun tanpa had batuan.

Penggerak model ini masih lagi sama, iaitu enjin empat silinder 2.0 liter turbo M260 berkuasa 306 PS pada 6,100 rpm dan tork 400 Nm antara 2,500 ke 4,000 rpm, tetapi sistem hibridnya dipertingkat dengan starter-generator 48 volt generasi kedua yang mampu memberikan tambahan 14 PS serta dapat membenarkan enjin ditutup semasa sedang meluncur.

Datang dengan transmisi klac berkembar AMG Speedshift lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Matic, GLA35 dapat melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.2 saat sebelum mencapai laju maksimum yang dihadkan pada 250 km/j. Padan dengan prestasi ini, ia dilengkapi suspensi AMG Ride Control bersama penyerap adaptif yang lebih sporty serta brek lebih besar dengan angkup berwarna merah.

Mercedes-AMG GLA35 facelift H247 dilancar di M’sia – satu varian CKD dengan enjin hibrid ringkas, RM364k

Secara visualnya, GLA35 ini boleh dikenali melalui bampar hadapan yang direka semula, seperti GLA250, bersama dengan kemasan keliling bukaan udara hiasan di bucu bampar yang dibuat sama warna seperti badan. Lampu LED hadapan dan belakangnya juga menggunakan grafik baru, selain menjadi satu-satunya GLA di Malaysia yang mendapat lampu projector Multibeam LED.

Sudah tentu, anda boleh mengetahui ini adalah model yang lebih tinggi melalui gril Panamericana serta diffuser belakang besar dengan corong ekzos berkembar yang bersepadu. Ia juga datang dengan rim AMG 20 inci.

Pada bahagian dalam, GLA35 menerima peningkatan sama seperti model facelift lain termasuk roda stereng AMG Performance dibalut kulit Nappa dengan tombol kawalan bulat dan panel kawalan sesentuh baru, Mercedes-Benz User Experience (MBUX) terkini dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, pengecas USB lebih pantas serta tambahan soket USB-C.

Mercedes-AMG GLA35 facelift H247 dilancar di M’sia – satu varian CKD dengan enjin hibrid ringkas, RM364k

Selain daripada itu, bahagian kabin tidak berubah, dan ia masih datang dengan dua skrin 10.25 inci bersambung untuk panel instrumen dan infotainmen, tempat duduk sport larasan kuasa yang dibalut kulit Artico dan gentian Dinamica, kemasan “struktur karbon”, tali pinggang merah Manufaktur dan plet tepi pintu AMG yang menyala.

Sama seperti sebelum ini, GLA35 datang dengan tiga bahagian penting yang tiada pada model lain iaitu kawalan suhu dua zon bersama corong pendingin hawa belakang, kamera 360 darjah serta sistem bunyi Burmester 12 pembesar suara, 710 watt.

Kelengkapan lain adalah sama seperti model GLA biasa, termasuk rel bumbung aluminium, sistem tanpa kunci, butang pemula enjin, cermin malap sendiri, lampu suasana 64 warna, bantuan letak kereta, pengecas Qi tanpa wayar, sistem pemerhati tekanan angin tayar serta pintu but bukaan kuasa.

Bagi aspek keselamatan, GLA35 mendapat tambahan pakej Driving Assistance yang memberikan Adaptive Cruise Control dengan ciri henti dan jalan, serta Lane Centring Assist, sebagai tambahan kepada sistem sedia ada seperti Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Monitoring, tujuh beg udara dan Stability Control.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required