Peugeot Malaysia perjelas pilihan waranti tujuh tahun – tiada kos tambahan, perlindungan penuh

Peugeot Malaysia perjelas pilihan waranti tujuh tahun – tiada kos tambahan, perlindungan penuh

Sejak Mac lalu, semua berkenaan kenderaan Peugeot di Malaysia diambil alih oleh Stellantis Malaysia, dan menjelang April mereka melancarkan model 408 untuk pasaran. Terbaru berkaitan jenama ini, pada bulan lalu mereka mengumumkan perubahan pada tempoh waranti yang diberi secara standard dengan pembelian kenderaan. Perkara ini sekarang diperjelaskan.

Pada mulanya, Peugeot Malaysia menawarkan waranti tujuh tahun, 200,000 km untuk 408, dan diberi kepada semua kenderaan Peugeot baru yang dibeli melalui Stellantis Malaysia. Kemudiannya, waranti tersebut ditukar pula kepada lima tahun, 150,000 km, supaya pelanggan mempunyai fleksibiliti untuk memilih tempoh waranti lima tahun, bersama rebat harga pembelian.

“Keputusan ini dibuat berdasarkan maklum balas pelanggan yang mengatakan mereka tidak memerlukan [perlindungan waranti tujuh tahun] dan lebih suka untuk mengambil rebat penjimatan daripada bayaran muka. Pakej waranti tambahan baru ini juga dibuat untuk memenuhi keperluan pelbagai jenis pelanggan dan keperluan berbeza,” kata syarikat itu kepada paultan.org.

Peugeot Malaysia perjelas pilihan waranti tujuh tahun – tiada kos tambahan, perlindungan penuh

“Pelanggan yang mahu menjual kenderaan Peugeot mereka dalam masa tiga tahun pertama pemilikan masih boleh membeli waranti tambahan ini, sehingga 90 hari sebelum tempoh waranti tiga tahun tersebut berakhir, dan ini mungkin dapat memberikan nilai jual balik yang lebih tinggi bagi kenderaan tersebut, dan memberi tambahan ketenangan kepada pemilik seterusnya,” kata syarikat itu.

Sebagai tambahan, kenyataan yang dikeluarkan turut memberitahu bahawa kebanyakan pemilik kenderaan Peugeot baru sehingga waktu ini telah memilih waranti penuh tujuh tahun, sementara mereka yang memilih perlindungan lima tahun adalah pelanggan korporat atau pelanggan yang tidak mempunyai rancangan memiliki kenderaan dalam masa panjang.

Pilihan waranti tambahan ini turut disediakan bagi trak pikap Landtrek, namun perlindungannya adalah sedikit berbeza. Secara standard, ia diberikan dengan waranti tiga tahun, 100,000 km, dan kemudiannya boleh ditambah kepada lima tahun atau 150,000 km, atau tujuh tahun, 200,000 km.

Peugeot Malaysia perjelas pilihan waranti tujuh tahun – tiada kos tambahan, perlindungan penuh

Peugeot Malaysia sekali lagi mengingatkan bahawa waranti tambahan tujuh tahun yang ditawarkan memberi perlindungan sama seperti waranti kilang, dan ini merangkumi “semua bahagian enjin, elektronik, keadaan cat dan badan serta komponen casis,” tetapi tidak termasuk bahagian lusuh pakai (wear and tear).

Syarikat ini juga menjelaskan bahawa program waranti tambahan mereka adalah tidak sama seperti kebanyakan syarikat lain kerana waranti Peugeot Malaysia diuruskan oleh rakan kongsi waranti global oleh Stellantis, dan bukannya syarikat insurans.

Rakan kongsi waranti ini dijelaskan sebagai penyedia servis diiktiraf untuk OEM global, dan menyediakan servis waranti khas untuk kumpulan Stellantis di pelbagai pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required