Jaecoo J7 bakal dilancarkan di Malaysia 19 Julai ini

Jaecoo J7 bakal dilancarkan di Malaysia 19 Julai ini

Selepas dipertontonkan di Malaysia pada awal tahun ini, Jaecoo Malaysia mengumumkan bahawa SUV segmen-C Jaecoo J7 bakal dilancarkan secara rasmi pada pasaran tempatan pada hari Jumaat ini, 20 Julai 2024. Pelancaran tersebut akan disiarkan secara langsung menerusi pelbagai saluran media sosial bermula pukul 3 hari berkenaan.

Masih belum ada maklumat rasmi berkenaan spesifikasi model pasaran Malaysia yang akan dilancarkan ini. Namun ketika sesi pratonton Januari lalu, Jaecoo Malaysia telah mendedahkan J7 ini dalam dua varian. Kedua-duanya dijana oleh enjin 1.6 liter empat silinder turbo yang menghasilkan 197 PS dan tork maksima 290 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan.

Apa yang membezakan kedua-duanya adalah sistem pacuan, di mana versi asas hanya memacu roda hadapan, manakala varian teratas dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda. Bagi varian pacuan semua roda, ia nampaknya direka sebagai sebuah SUV off-road yang agak serius dimana sistem AWD yang dibekalkan menerima tujuh mod permukaan bentuk muka bumi yang boleh dipilih.

Jaecoo J7 ini juga dihasilkan dengan jarak kelegaan tanah setinggi 200 mm, kemampuan meredah air dengan kedalaman 600 mm, serta sudut approach dan sudut berlepas masing-masing 21- dan 29-darjah. Dari segi saiz, J7 menampilkan dimensi 4,500 mm panjang, 1,865 mm lebar, 1,680 mm tinggi dan juga jarak roda sejauh 2,672 mm – yang sememangnya sesuai berada dalam kelas segmen-C.

Beberapa perincian juga dapat dilihat ketika sesi pratonton tempoh hari, antaranya SUV ini diberikan rim aloi 19-inci dua-tona ‘Aurora-inspired’, lampu hadapan dan lampu nyalaan siang LED. Manakala pada sebelah dalam, ia lengkapi paparan instrumen digital dengan skrin 10.25-inci, skrin infotainmen 14.8-inci, upholsteri kulit, pengecas tanpa wayar 50-watt dengan penyejuk udara, lampu suasana 64-warna, penghawa dingin dua-zon, bumbung panaromik dan pintu tailgate bantuan kuasa.

Manakala untuk keselamatan, SUV ini diberikan 21 fungsi seperti AEB, cruise control adaptif, amaran penukaran lorong, kawalan lampu utama pintar, makluman ketika kereta depan bergerak, pengesan titik buta, amaran lintasan trafik di belakang dan banyak lagi.

Bagi membolehkan ia dijual pada harga kompetitif, Jaecoo J7 ini akan terus diperkenalkan dalam versi pemasangan tempatan (CKD) di mana fasilitinya yang terletak di Shah Alam sudahpun beroperasi secara rasmi bulan lalu. Tiada lagi harga rasmi diumum, namun ia disasarkan untuk berada di sekitar harga Chery Tiggo 8 Pro, iaitu di sekitar RM170,000.

Jaecoo J7 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required