Toyota GR Corolla facelift 2025 didedah – lebih tork, ada pilihan kotak gear 8AT, suspensi ditala semula

Toyota GR Corolla facelift 2025 didedah – lebih tork, ada pilihan kotak gear 8AT, suspensi ditala semula

Toyota hari ini telah pun mendedahkan versi facelift untuk hot-hatch GR Corolla dengan tingkat taraf prestasi yang bukan hanya disumbang oleh peningkatan aspek mekanisma, malah perubahan kosmetik yang dibuat juga disasar bagi menjadikan kereta ini lebih pantas. Juga sama seperti adiknya iaitu GR Yaris facelift yang didedahkan Januari lalu, GR Corolla kini turut ditawarkan dalam versi transmisi automatik menerusi versi facelift 2025 ini.

Enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan terus masih digunakan pada GR Corolla facelift ini, dengan angka kuasa yang juga tidak berubah iaitu 304 PS pada takat 6,500 rpm. Namun talaan semula yang telah dibuat membolehkan torknya meningkat sebanyak 30 Nm dari 370 Nm kepada 400 Nm, sama seperti jumlah tork yang dihasilkan pada enjin G16E-GTS dalam perut GR Yaris facelift dan Lexus LBX Morizo RR.

Seperti yang disebut tadi, GR Corolla facelift ini turut sudah ditawarkan dengan kotak gear automatik, sekali lagi ia merupakan kotak gear Gazoo Racing Direct Automatic Transmission lapan-kelajuan (DAT-8AT) yang sama seperti pada GR Yaris facelift dan Lexus LBX Morizo RR.

Toyota GR Corolla facelift 2025 didedah – lebih tork, ada pilihan kotak gear 8AT, suspensi ditala semula

Kotak gear automatik ini bukan sahaja dibina untuk ‘dilanyak’ dengan diberikan material klac kalis-haba, sistem kawalan tork baharu dan solenoid linear respon tinggi, malah ia turut diberikan fungsi launch control dan juga perisian yang membolehkan gear diturunkan sepantas mungkin serta dapat memberikan pilihan gear yang tepat menerusi input dari brek dan pedal pendikit, menghasilkan tukaran gear automatik sehebat teknik dari pemandu profesional.

Transmisi manual enam-kelajuan masih lagi ditawarkan untuk mereka yang lebih gemar menukar gear sendiri dan bermain dengan tiga pedal, tetapi ia telah dipertingkat roda tenaga jenis dwi-jisim (dual mass flywheel). Sistem rev-match automatik yang memberikan blip pada pendikit ketika gear diturunkan tanpa teknik heel & toe juga masih disertakan pada kotak gear ini.

Sistem pacuan semua roda GR Four yang diinspirasikan dari jentera rali pada GR Corolla ini juga menerima tingkat taraf sama seperti pada GR Yaris. Oleh itu agihan tork antara gandar hadapan dan belakang kini berubah dengan mod Normal adalah 60:40 (60% untuk belakang, 40% untuk hadapan), 50:50 untuk Gravel (sebelum ini 30:70 untuk mod Sport). Manakala untuk mod Track yang sebelum ini ditetapkan pada 50:50 telah diubah dengan memberikan agihan yang sentiasa berubah antara 60:40 hingga 30:70 bergantung pada situasi pemanduan.

Toyota GR Corolla facelift 2025 didedah – lebih tork, ada pilihan kotak gear 8AT, suspensi ditala semula

Toyota juga telah menjadikan LSD jenis Torsen pada gandar hadapan dan belakang sebagai perincian standard untuk semua varian GR Corolla, di mana sebelum ini ia hanya dibekalkan secara standard untuk varian Circuit Edition.

Untuk penulis, tetapan suspensi GR Corolla sebelum ini sudahpun cukup baik, namun Toyota masih membuat talaan yang dipertingkat pada versi facelift 2025. Penyerap hentak bagi model kemaskini ini diberikan spring rebound bina-dalam yang dapat memberikan postur badan kereta dan juga sifat beban permukaan pada roda dalam yang lebih baik, bagi memberikan kestabilan yang lebih tinggi ketika mengambil selekoh.

Manakala kedudukan cagak trailing arm pada suspensi belakang kini sudah ditinggikan bagi mengurangkan mendap pada bahagian belakang kereta ini yang berlaku setiap kali ia memecut, seterusnya memberikan respon pemanduan lebih baik dan lebih kestabilan ketika membelok.

Karekter spring dan juga bar penstabil untuk suspensi belakang juga telah diubah bagi dioptimakan, seterusnya meningkatkan kekerasan olengan untuk mendapat cengkaman yang lebih baik dari tayar ketika mengambil selekoh.

Pada bahagian luaran, perubahan ketara yang boleh dilihat adalah pada rekaan bampar hadapan. Tiada lagi lampu kabus diletak pada bampar berkenaan bagi memberikan ruang liang udara yang lebih besar. Ini dibuat semata-mata bagi memberikan aliran udara untuk penyejukan yang lebih baik, terutamanya untuk penyejuk minyak transmisi pada model automatik.

Bampar ini juga direka dengan liang yang mangalirkan udara terus untuk menyejukkan sistem brek dan juga tirai udara bagi mengurangkan pergolakan udara dalam ruang roda hadapan, seterusnya meningkatkan kestabilan pengendalian. Bagi model varian tertinggi, GR Corolla kini diberikan sub-radiator tambahan untuk memberikan penyejukan enjin lebih baik.

Tiada perincian lain diubah pada sebelah luar, di mana ia masih tampil dengan badan, kit aero lain, bumbung gentian karbon serta rekaan rim yang sama seperti sebelum ini. Manakala pada bahagian dalaman, ia kini menerima kabin dengan lebih banyak perapi dan suis-suis Kawalan berwarna gelap menggantikan kemasan Perak sebelum ini.

GR Corolla sedia ada telah pun berada dalam pasaran Malaysia sejak Februari 2023, dilancarkan kira-kira 10 bulan selepas ia membuat kemunculan sulung global. Jadi ada kemungkinan model facelift ini akan dibawa ke pasaran tempatan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required