SPYSHOT: Perodua Ativa terdedah sebelum dilancar – muka dan belakang berbeza dari Daihatsu Rocky

SPYSHOT: Perodua Ativa terdedah sebelum dilancar – muka dan belakang berbeza dari Daihatsu Rocky

Setakat ini, hampir semua perincian termasuk harga, varian dan perincian berkenaan Perodua Ativa telah pun didedahkan secara rasmi. Perodua hanya menginggalkan satu teka-teki utama untuk SUV segmen-B ini iaitu bagaimana rupa sebenarnya, yang bakal terjawab ketika pelancarannya 3 Mac nanti.

Namun, nampaknya jawapan berkenaan sudahpun sedikit bocor – laman Facebook RiderAth telahpun berjaya merakam kelibat model berkenaan tanpa sebarang penyamaran ketika ia dialihkan dari lori pengangkut ke bilik pameran! Walaupun dalam keadaan malam yang gelap, sekarang anda boleh dapat gambaran yang jelas tentang bagaimana rupa sebenar Perodua Ativa berkenaan.

Ativa nampaknya masih mengekalkan bentuk bahagian sisi yang sama seperti kembarnya di Jepun iaitu Daihatsu Rocky dan Toyota Raize. Namun seperti projek-projek Daihatsu-Toyota-Perodua yang lain, Ativa menerima muka dan bahagian belakang yang unik, berbeza dari dua kembarnya itu.

SPYSHOT: Perodua Ativa terdedah sebelum dilancar – muka dan belakang berbeza dari Daihatsu Rocky

Sedikit unsur yang dibayangkan oleh Theophilus Chin mengena pada rekaan sebenar Ativa ini di mana ia diberikan gril hadapan lebih besar, bersambung dengan lampu hadapan, berbanding Rocky yang di berikan gril heksagon yang tidak bersentuhan dengan lampu.

Apa yang berbeza adalah elemen gril tersebut di mana model produksi sebenar Ativa ini menampilkan elemen utama di bahagian atas menempatkan logo Perodua di tengah seperti pada gril Axia, dikuti tiga lagi para lebih kecil di bawahnya. Ativa juga tidak diberikan bar LED untuk lampu kabus, sebaliknya ia diberikan lampu berbentuk bulat bersama perumah segi tiga seperti Aruz bersambung dengan kemasan berbentuk-L terbalik.

Pada bahagian belakang, lampu Ativa dan juga kemasan yang merentangi pintu tailgate masih nampak hampir seiras dengan Rocky. Tetapi Perodua menghasilkan rekaan lebih tersendiri pada bampar menampilkan kemasan perumah reflektor cahaya dengan bentuk seperti huruf-F, bersama kemasan bawah bersama skid plate dengan rekaan seakan sama dengan Axia Style.

SPYSHOT: Perodua Ativa terdedah sebelum dilancar – muka dan belakang berbeza dari Daihatsu Rocky

Perodua Ativa, Daihatsu Rocky dan juga Toyota Raize diasaskan dari platform generasi baharu Daihatsu New Global Architecture (DNGA), yang dihasilkan dari platform terkini Toyota New Global Architecture (TNGA). Ia dijana oleh enjin 1KR-VET 1.0 liter tiga-silinder turbo berkuasa 98 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 140 Nm bermula 2,400 hingga 4,000 rpm.

Ativa tidak menerima pilihan sistem pacuan semua roda, di mana kuasa dari enjin hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear baharu D-CVT automatik, bersama butang Power dan juga mod manual yang memberikan tujuh-kelajuan maya.

SUV kompak terkini Perodua ini juga dibekalkan dengan sistem bantuan pemanduan keselamatan Advanced Safety Assist (ASA) standard untuk setiap varian, merangkumi sistem seperti brek kecemasan automatik, bantuan kekal lorong, amaran kekal lorong dan juga lampu tinggi automatik.

Bagi model tertinggi Ativa AV, kelengkapan yang dibekalkan jauh lebih maju menampilkan sistem Driving Assist, dengan sistem seperti Adaptive Cruise Control, bantuan tengah lorong, pemantau titik buta dan juga amaran lintasan trafik belakang.

Perncian lain yang turut diberikan pada Ativa termasuk lampu hadapan LED matrix, paparan instrumen digital tujuh-inci dan juga skrin sesentuh sistem infotaimen yang berdiri sendiri bersaiz sembilan inci untuk model H dan AV.

Perodua mengumumkan bahawa Ativa akan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM62,500 hingga RM73,400. Wakil kami, Danny Tan sudah pun memandu uji model paling canggih pernah dihasilkan oleh Perodua ini tempoh hari, dan anda boleh baca artikel berkenaan pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required