Honda Accord 2016 facelift dilancarkan di Thailand

Honda-Accord-Facelift-Thailand-12_BM

Honda Accord 2016 facelift telah dilancarkan di Thailand. Ada beberapa perubahan estetik kecil dilakukan pada bahagian hadapan dan belakang, serta beberapa ciri baharu agar Accord ini sentiasa segar dalam pasaran sedan segmen-D untuk bersaing dengan Toyota Camry dan Nissan Teana.

Perubahan terbesar yang dapat disaksikan ialah pada bahagian hadapan, di mana gril Accord ini direka dengan gaya terbaharu Honda, menampilkan bar lebih tebal bersalut krom. Hujung bar krom tersebut telah dibenamkan bersama lampu hadapan dengan sistem LED untuk varian spesifikasi tertinggi. Lampu utama LED tersebut digandingkan bersama lampu nyalaan siang (DRL) LED yang baharu dan lampu kabus juga dari jenis LED. Bahagian belakang yang direka semula secara ringan juga menampilkan rekaan krom bar dibenamkan pada lampu belakang utama. Lampu tersebut menempatkan tiga tiub LED seiring dengan trend terkini.

Papan pemuka Accord yang menampilkan skrin tengah dua tingkat masih lagi kekal tidak berubah. Tetapi beberapa trim yang telah berubah dengan gabungan kemasan kayu dan perak/hitam pekat.

Ciri-ciri baharu yang terdapat untuk pasaran Thailand termasuk penghidup enjin kawalan jauh yang membolehkan pemandu menghidupkan enjin dan penghawa dingin menggunakan butang pada kunci kereta, skrin MID 7.7-inci, skrin audio sesentuh 7-inci dengan Apple Carplay, Mirrorlink untuk telefon pintar dan Wifi hotspot.

Tidak ada perubahan pada sistem mekanikal Accord ini dapat disaksikan. Ia hadir dengan dua varian iaitu enjin R20 I-VTEC SOHC (155 hp/190 Nm) dan K24 DOHC Earth Dreams (174 hp/225 Nm). Kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear torque converter lima-kelajuan automatik.

Honda-Accord-Facelift-Thailand-09_BM

Harga jualan bermula 1.385 juta baht (RM162,690) untuk model asas 2.0 E, hingga 1.445 juta baht (RM169,738) untuk model 2.0 EL. Varian 2.4 EL pula boleh dibeli dengan harga 1.635 juta bath (RM192,097). Empat warna untuk dipilih iaitu putih mutiara, perak, kelabu dan hitam – di mana dua warna yang cerah akan dipadankan dengan warna hitam pada bahagian dalaman. Manakala warna kelabu dan hitam akan dipadankan dengan bahagian dalaman yang berwarna beige.

Honda ada menjual Accord versi Hybrid di Thailand di mana versi facelift model tersebut akan diperkenalkan tidak lama lagi bersama teknologi Honda Sensing yang akan dipadankan pada sistem teknologi keselamatannya.

GALERI: Honda Accord facelift 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Peminat Auto on Feb 18, 2016 at 11:32 pm

    Dashboard & Doors dgn kemasan wrna krim agak kurg menarik.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required