Beli kereta bukan kerana sikap patriotisme – Salleh

Mohd-Salleh-Keruak

Isu kemelut Proton masih belum reda dah kurang tahap kepanasannya. Bagai lebih panas dan hangat membara berbanding suhu panas yang sedang melanda negara kita. Sebelum ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Datuk Mustapa Mohamed dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan telah memberikan pendapat masing-masing mengenai isu ini.

Kemudian Tun Dr Mahathir Mohamed yang telah melepaskan jawatannya sebagai Pengerusi Proton tampil menjelaskan sebab-sebab perundurannya dalam syarikat pembuat kereta nasional itu, selepas presiden Persatuan Pengedar Proton Edar (PEDA) Armin Baniaz Pahamin meminta masyarakat supaya tidak menyalahkan bekas Perdana Menteri itu.

Terbaru, Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak juga tidak ketinggalan dalam memberikan pendapatnya mengenai isu kemelut Proton yang sedang hangat diperkatakan.

Katanya, Proton sedang berhadapan dengan situasi “pembeli sukarela, penjual sukarela” dan tiada kena mengena dengan kurangnya semangat kenegaraan dan patriotisme dalam kalangan rakyat Malaysia.

“Jika terdapat permintaan dengan itu anda wujudkan bekalan, tetapi anda tidak dapat wujudkan permintaan dengan meminta rakyat Malaysia untuk membeli produk anda hanya kerana mereka ialah rakyat Malaysia dan Proton juga syarikat Malaysia,” katanya menerusi catatan terbaru dalam blog beliau pada Rabu.

Berikut merupakan kenyataan daripada blognya:

Pembeli Proton sukarela, penjual sukarela.

Tun Dr Mahathir Mohamad mahukan rakyat Malaysia membantu Proton sebagai khidmat negara atau sebagai tanda patriotisme.

Secara peribadi saya tidak mempersoalkan tentang perkara ini. Lagipun, saya juga cintakan Malaysia sepertimana Dr Mahathir dan apa sahaja yang dapat membantu mengibarkan bendera Malaysia saya akan menyokongnya

Ia adalah tentang membelanjakan, kadang kala, sehingga separuh gaji bulanan anda (membayar ansuran pinjaman, cukai jalan, insurans, minyak, caj tol, bayaran tempat letak kereta, servis, dan lain-lain), tidak termasuk penyusutan nilai, yang mungkin sehingga 20% sebaik sahaja anda daftarkan kereta anda dan memandunya keluar dari bilik pameran.

Jadi apabila seseorang membeli kereta, hanya satu menjadi keutamaan, nilainya dari segi kewangan, dan sama ada kemudiannya boleh mendapat pulangan sebaiknya daripada pelaburan anda apabila anda memutuskan untuk menjualnya atau ‘trade-in” kereta anda.

Membeli kereta merupakan pelaburan tidak menguntungkan kerana nilainya akan menyusut sebaik sahaja seseorang itu membelinya. Akhirnya isu kuasa pasaran dan undang-undang bekalan dan permintaan menentukan apa perlu anda lakukan.

Kerajaan Sweden tidak meminta rakyatnya membeli Volvo untuk mengelak syarikat itu daripada dijual kepada syarikat China manakala Britain tidak meminta rakyatnya membeli Mini untuk menghalang syarikat itu dijual kepada syarikat Jerman. Malah isu masa kini yang dihadapi oleh kerajaan Britain ialah tiga kilang keluli Tata (yang kerugian RM6 juta setiap hari) bakal ditutup di UK, dan ia mampu membuatkan 40,000 orang bakal kehilangan kerja kerana ramai yang membeli besi keluli yang lebih murah dari China.

Ini adalah tentang pembeli sukarela, penjual sukarela. JIka pembeli tidak sukarela membelinya, tiada apa yang jurujual boleh lakukan. Amat malang apabila persaingan dan globalisasi telah mengubah dunia menjadi pasaran pembeli. Itu yang dihadapi oleh Proton, bukan disebabkan sikap kurang kecintaan atau patriotisme di kalangan rakyat Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required