Mazda sahkan kereta sport rotari siri RX generasi baharu tidak akan diperkenal dalam masa terdekat

Mazda RX-Vision 19

Mazda telah mendedahkan kereta konsep RX-Vision pada Tokyo Motor Show tahun lalu, dan ramai yang menjangkakan pengeluar yang terkenal dengan teknologi enjin rotari tersebut akan melancarkan versi produksi model tersebut tidak lama lagi. Tetapi,menurut laporan CarAdvice, generasi terbaharu kereta sport siri RX tersebut tidak akan dilancarkan buat dalam masa terdekat.

“Saya telah terdorong dengan konsep tersebut tetapi masih membuat pertimbangan, kami telah menghasilkan konsep sedemikian, sebuah impian untuk membawanya ke pasaran pada masa hadapan tetapi untuk masa sekarang, tiada lagi rancangan yang spesifik untuk memproduksi kereta tersebut secara besar-besaran,” kata Yuji Nakemine, pengarah urusan esekutif senior Mazda Corporation.

Beliau menambah, “Saya rasa unit R&D Mazda akan terus melihat, impian mereka sebagai jurutera. Apabila bercakap soal perniagaan saya rasa kami perlu mengkaji banyak elemen, termasuk kos kejuruteraan, peralatan, kami perlu bersikap realistik. Pada masa ini kami mempunyai MX-5 RF dan soft-top, kami tidak perlu seperti diganggu dengan pelbagai khabar angin, organisasi pemasaran kami perlu mengambil kesempatan dengan barisan produk sedia ada.”

Mazda_RX-VISION_concept_13

Walau bagaimanapun, Nakemine tidak menafikan terus kebarangkalian untuk model terbaharu siri RX (dikatakan akan digelar RX-9). Perlunya syarikat tersebut membuat keuntungan yang besar pada barisan model sedia ada, “kita boleh bercakap lagi berkenaan konsep baharu atau visi atau apapun,” kata beliau.

Di Tokyo, Mazda sudahpun mendedahkan konsep RX-Vision tersebut dibina dengan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang (FR). Ia dijana dengan enjin rotari generasi terbaharu SkyActiv-R Mazda, yang telah dipatenkan di Amerika Syarikat baru-baru ini.

Ramai yang membuat spekulasi model terbaharu kereta sport siri RX ini akan membuat kemunculan sulungnya diperingkat global pada tahun 2020, sempena merayakan ulang tahun ke-100 Mazda.

GALERI: Mazda RX-Vision di Tokyo Motor Show 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required