Warna Soul Red Mazda mengambil masa untuk di cat untuk CKD, mungkin hanya ditawar sebagai opsyen

mazda3-sedan-australia

Bagi mereka yang berkunjung ke bilik pameran Mazda dan bertanyakan model Mazda CKD seperti Mazda 3 atau Mazda CX-5, anda mungkin perasan warna signatur Soul Red Mazda tidak lagi tersenarai dalam pilihan. Semasa acara pelancaran Warna Trend Automotif 2016/2017 semalam, Nippon Paint – pembekal cat untuk operasi CKD Mazda dan pencipta warna Soul Red tersebut akhirnya mendedahkan mengapa warna itu digugurkan.

Apabila ditanya oleh pihak paultan.org,penolong pengurus besar untuk pemasaran penggunaan industri (IU) Ong Eng Keong berkata, empat lapisan cat metalik yang perlu disembur pada badan kereta membuatkan produktiviti di kilang Inokom Kulim (di mana pihak Bermaz memasang unit CKD Mazda di Malaysia) terencat.

“Dalam proses pemasangan CKD Mazda, Soul Red tidak menjadi pilihan untuk mereka kerana warna berkenaan memerlukan sistem semburan empat lapis,” kata beliau. “Dengan semburan sebanyak empat kali, ini bermaksud anda telah kehilangan separuh dari produktiviti, kerana kereta tersebut perlu masuk kedalam oven sebanyak tiga kali.”

Walaubagaimana pun, Ong turut membayangkan pembeli mungkin boleh memilih warna tersebut sebagai pilihan opsyen pada masa akan datang, tetapi mereka tidak boleh menaruh harapan terlalu tinggi. “Bermaz sedang mengkaji untuk menjadikan Soul Red sebagai pilihan opsyen untuk model CKD, tetapi mereka belum mengesahkannya lagi,” sambung beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required