Proton bukan syarikat yang gagal – Mustapa Mohamed

Mustapa

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Proton bukanlah sebuah syarikat yang gagal, walaupun beliau sendiri telah mengeluarkan kenyataan yang agak kritikal berhubung masalah yang dihadapi Proton bulan lalu. Beliau berkata dalam parlimen, walaupun pengeluar automotif nasional berkenaan telah menerima bantuan kewangan sebanyak RM13.9 billion dalam pelbagai bentuk, sumbangan Proton kepada negara adalah lebih daripada itu.

Seperti yang dilaporkan oleh The Malay Mail, Mustapa menyatakan dalam jawapan bertulisnya bahawa Proton telah menyumbangkan sekitar RM24 bilion dalam bentuk cukai sejak 1985, dan mewujudkan lebih 12,000 peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia. Selain itu, Proton juga merupakan sebab utama lebih 500 firma sokongan diwujudkan dalam industri automotif.

“Tidak benar untuk mengatakan Proton merupakan syarikat yang gagal. Ini kerana sejak ditubuhkan, Proton telah memberi sumbangan yang banyak untuk negara dan memberikan banyak faedah dalam industri.” kata beliau. Bantuan yang diberikan kepada Proton dalam bentuk geran, pengecualian cukai dan pelbagai lagi bantuan bukan-fiskal, tambah Mustapa.

April lalu, Mustapa mengeluarkan kenyataan mengisytiharkan model perniagaan Proton adalah tidak mampan, dan syarikat tersebut perlu untuk meningkatkan prestasi mereka secara drastik. Permohonan pinjaman mudah Proton bernilai RM1.5 bilion telah diluluskan untuk membantu usaha pemulihannya, yang Mustapa nyatakan sebelum ini sedang berjalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required