JPJ sita hampir 2,000 kenderaan klon di seluruh negara, 28 kes telah diselesaikan di mahkamah

Cloned-cars-1

Daripada hampir 2,000 kenderaan klon yang berjaya disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di seluruh negara sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sebanyak 28 kes berkaitannya telah pun diselesaikan di mahkamah, laporan Bernama.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad, pihaknya sangat komited dan konsisten bagi menjejaji sindiket kenderaan klon ini. Dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM), pelbagai operasi bersepadu telah dijalankan dan ia akan diteruskan dari semasa ke semasa.

“Kebanyakan kenderaan klon yang dikesan di negara ini adalah dari Singapura dan usaha bagi mengekang kegiatan itu sedang dipertingkatkan,” ujarnya.

Baru-baru ini JPJ turut mengakui mungkin terdapat ‘pihak’ yang mengambil kesempatan ke atas sistem mereka bagi membolehkan sindiket kenderaan klon mempunyai akses terhadap nombor-nombor pendaftaran kenderaan negara yang tidak aktif digunakan.

Walau bagaimanapun, JPJ tidak pasti sama ada ‘pihak’ tersebut melibatkan orang dalaman JPJ ataupun sebaliknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required