Tiada perkhidmatan tren di Jajaran LRT Ampang pada 7 dan 8 Julai ini bagi menaik taraf sistem operasi

LRT-rail-pix-Bernama_PT_BM

Sempena dengan cuti Hari Raya yang bakal kunjung tiba tidak lama lagi, Rapid Rail Sdn Bhd telah mengumumkan pada 7 dan 8 Julai ini, tiada perkhidmatan tren bagi Jajaran LRT Ampang. Perkhidmatan ini akan dihentikan buat seketika bagi kerja-kerja meningkatkan dan memindahkan sistem isyarat tren.

Menurut Pegawai Eksekutif syarikat terbabit, Ahmad Nizam Mohamed Amin, penggantungan sementara perkhidmatan itu adalah diperlukan bagi mengautomatikkan sistem Komunikasi-Kawalan Tren (CBTC) untuk kecekapan yang lebih tinggi selain mempertingkatkan keselamatannya, laporan The News Strait Times.

“Sepanjang tempoh perkhidmatan ini digantung buat seketika, kami akan menyediakan perkhidmatan bas percuma di antara jam 6 pagi hingga tengah malam bagi mengangkut penumpang dari Jajaran LRT Ampang dan Jajaran LRT Sri Petaling ke hab bas Rapid KL Pasar Seni,” ujar Ahmad Nizam.

Selain daripada itu, katanya lagi, bagi penumpang yang ingin ke destinasi antara stesen LRT Putra Height dan Sentul Timur, terdapat enam tren baharu akan mula beroperasi pada 17 Julai ini. Tren baharu terbabit akan menggantikan tren lama yang telah ditamatkan perkhidmatannya di Jajaran LRT Ampang yang telah digunakan hampir 20 tahun.

“Dengan kejayaan meningkatkan dan memindahkan sistem isyarat ini, penumpang yang datang dari Putra Height ke Kuala Lumpur tidak lagi perlu menukar tren di stesen LRT Sri Petaling.

“Walau bagaimana pun, sementara menantikan ketibaan tren baharu sepenuhnya pada Disember 2016, tren berselang-seli di Bandar Tasik Selatan akan ada perubahan iaitu pada waktu puncak pagi dan petang iaitu antara jam 7 pagi hingga 9 pagi, dan 5 petang hingga 7 malam,” jelas Ahmad Nizam lagi.

Apabila proses ini siap kelak, Rapid Rail akan memperkenalkan dua mod operasi baharu, iaitu melibatkan Jajaran LRT Sri Petaling antara Putra Heights dan Sentul Timur dan Jajaran LRT Ampang bagi perkhidmatan antara Chan Sow Lin dan Ampang. Dengan mod operasi baharu ini, penumpang yang datang dari Ampang untuk ke Sentul Timur atau Putra Height perlu menukar tren di stesen Chan Sow Lin untuk ke Jajaran Sri Petaling mulai 17 Julai ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required