Mitsubishi peruntukkan RM1.9 bilion untuk bayar pampasan kepada pemilik kenderaan yang terlibat akibat skandal manipulasi penjimatan bahan api

mitsubishi-pajero-facelift-malaysia-cropped-18

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) akan memperuntukkan dana sebanyak 50 bilion yen (RM1.9 bilion) sebagai pampasan kepada pemilik kenderaan yang terlibat dengan skandal manipulasi penjimatan bahan api. Syarikat pengeluar kenderaan Jepun itu telah mengakui memanipulasi ujian penjimatan bahan api bagi sesetengah model yang dijual di Jepun, laporan Automotive News.

Bagi pemilik model kereta mini yang terlibat dengan skandal ini akan menerima pampasan sebanyak 100,000 yen (RM3,899) setiap seorang, dan akan menerima kos bahan api cukai secara berasingan. Sementara itu, syarikat terbabit juga akan membayar 30,000 yen (RM1,690) kepada setiap pemilik bagi lima lagi model kenderaan yang terlibat.

Selain itu, MMC juga akan mengumumkan pakej pampasan kepada Nissan dan pembekal-pembekal lain tidak lama lagi.

Pada April lalu, MMC telah mengakui, ujian penggunaan bahan api telah ‘diubah’ ketika mengendalikan ujian terhadap Mitsubishi eK Wagon dan eK Space serta Nissan Dayz dan Dayz Roox, yang dibangunkan dan dibekalkan kepada Nissan sejak Jun 2013.

Terdapat lebih setengah juta kereta yang terlibat dan MMC berkata sehingga Mac tahun ini, sebanyak 157,000 unit eK Wagon dan eK Space telah terjual dan telah membekalkan sejumlah 468,000 unit Dayz dan Dayz Roox kepada Nissan. Mitsubishi juga berkata sejak pembangunan model-model tersebut dan bertanggungjawab mendapatkan pensijilan yang relevan untuk mereka, maka adalah perlu untuk mengendalikan ujian penggunaan bahan api.

Malahan Tetsura Aikawa, presiden Mitsubishi Motors telah meletakkan jawatannya berikutan skandal tersebut.

Skandal ekonomi bahan api ini menyebabkan nilai pasaran Mitsubishi Motors jatuh sehingga separuh daripada nilai asalnya dalam masa hanya seminggu. Berikutan kejatuhan tersebut, Nissan membeli 34% pegangan saham dalam MMC pada nilai US$2.2 bilion (RM8.8 bilion).

Perjanjian pembelian tersebut dijangka akan dilengkapkan pada akhir 2016, dan akan menyaksikan Nissan sebagai pemegang saham terbesar dalam MMC. Ini akan memberi faedah kepada Nissan dalam masa terdekat kerana perjanjian pembelian berkenaan akan memberikan jenama tersebut skala pengeluaran yang lebih besar, membolehkan kos pengeluaran menjadi lebih rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required