Perjalanan terus ke Kuala Lumpur dari Putra Heights dengan LRT dengan pembukaan penuh LEP hari ini

lrt-depot

Pengguna LRT hari ini boleh menggunakan perkhidmatan berkenaan untuk bergerak dari Putra Heights menuju ke pusat bandaraya Kuala Lumpur setelah Projek Penyambungan Jajaran (LEP) mula beroperasi sepenuhnya bermula pukul enam pagi tadi. Sebanyak 15 buah stesen baharu dibuka termasuk stesen integrasi Putra Heights, yang menemukan kedua-dua Laluan Kelana Jaya dan Laluan Sri Petaling.

“Mulai 6 pagi tadi, orang ramai boleh menuju ke KL dari Putra Heights dengan menggunakan LRT. Tiada lagi kesesakan lalu lintas; tiada lagi kerunsingan mencari tempat letak kereta di bandaraya. Dari Putra Heights, anda boleh memilih sama ada hendak menggunakan Laluan Kelana Jaya atau Laluan Sri Petaling/Ampang berdasarkan destinasi anda. Ataupun, anda boleh merancang perjalanan dan menggunakan kedua-dua laluan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd, Encik Ahmad Nizam Mohamed Amin.

Di samping menyediakan kemudahan perjalanan terus ke bandaraya dan pertukaran laluan untuk para penumpang, pembukaan penuh LEP hari ini akan turut menyediakan kemudahan silih-sambungan dengan perkhidmatan KTM Komuter dan dengan Bas Rapid Transit – Laluan Sunway.

Sementara silih-sambungan dengan perkhidmatan bas elektrik BRT-Laluan Sunway disediakan oleh stesen USJ 7, pertukaran dengan KTM Komuter Laluan Pelabuhan Klang – Rawang pula disediakan oleh stesen Subang Jaya, yang merupakan dua stesen baru di bawah penyambungan jajaran LEP Kelana Jaya.

LRT-Extension-Map

“Sepuluh lagi stesen baru untuk Laluan Kelana Jaya adalah Lembah Subang, Ara Damansara, Glenmarie, SS15; SS18; Taipan; Wawasan; USJ 21; Awan Megah; dan Subang Alam. Untuk LEP Laluan Ampang/Sri Petaling, lapan daripada stesen-stesen sudahpun memulakan operasi. Sementara stesen-stesen Awan Besar, Muhibbah, Alam Sutera dan Kinrara BK5 dibuka sejak 31 Oktober tahun lepas, empat lagi stesen – IOI Puchong Jaya, Pusat Bandar Puchong, Taman Perindustrian Puchong dan Bandar Puteri memulakan operasi sejak 31 Mac lepas.

“Baki tiga lagi stesen untuk Laluan Ampang dibuka hari ini untuk operasi adalah stesen Puchong Prima, Puchong Perdana dan Putra Heights, yang berintegrasi dengan Laluan Kelana Jaya. Waktu operasi adalah daripada pukul 6 pagi sehingga tengah malam.

“Serentak dengan pembukaan ini, rakan kami di Rapid Bus akan memulakan perkhidmatan bas pengantara atau ‘feeder bus’ bagi memastikan para penumpang dapat menggunakan perkhidmatan ini dengan tenang dan selesa.

“Butiran penuh mengenai jadual dan kekerapan bas ini boleh didapati di laman web www.myrapid.com.my. Anda juga boleh mendapat maklumat mengenai kemudahan ‘parkir dan gerak’ atau ‘park ‘n ride’ untuk meletakkan kenderaan anda sekiranya memilih untuk tidak menaiki bas. “Untuk satu bulan pertama, tiada bayaran dikenakan di kawasan ‘parkir dan gerak’ kami. Untuk penjimatan, saya menyarankan para penumpang untuk menggunakan pakej bulanan MyRapid SMART 30 dan pakej mingguan SMART 7,” tambah Ahmad Nizam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required