Enjin Mazda 2.5T SkyActiv-G boleh disuaikan pada 6, 3

2017-mazda-cx-9-1

Model serba baharu Mazda CX-9 telah pun didedahkan di Los Angeles Auto Show tahun lalu, secara tidak langsung turut memperkenalkan enjin baharu 2.5 liter SkyActiv-G pengecas turbo empat-silinder.

Menurut CarAdvice, yang mendapat sumber dari jurutera pembangunan kenderaan Mazda Amerika Utara, Dave Coleman, di majlis pelancaran CX-9 baharu di Australia, berkata, enjin turbo baharu ini juga boleh disuaikan pada Mazda 6 dan 3.

“Ia boleh disuaikan pada kebanyakan model kenderaan kami, dan ia juga boleh digunakan bagi model diesel, dan pakej yang sama dengan 2.5 liter naturally-aspirated. Pada asasnya, ruang besar yang digunakan untuk ekzos pancarongga, turut boleh memuatkan turbo. Ia juga memerlukan ruang yang sama,” ujar Coleman.

Enjin 2.5 liter turbo pada CX-9 boleh menghamburkan kuasa sehingga 250 hp dan tork puncak 420 Nm, ia boleh menggunakan petrol oktana-93 di US, tetapi berkuasa 228 hp dan 420 Nm dengan petrol RON 91 di Australia.

Ternyata ia mengatasi output yang dihasilkan oleh enjin 2.5 SkyActiv-G naturally-aspirated iaitu 185 hp dan 250 Nm. Enjin tanpa turbo itu kini hanya boleh didapati pada Mazda 6 dan CX-5 untuk pasaran Malaysia.

Walau bagaimana pun, Coleman turut berkata, “Keputusan untuk pembanguan enjin baharu bukan saya yang buat, sebaliknya bahagian perancangan produk yang akan membuat keputusan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required