Terengganu mohon kerajaan Persekutuan mempercepatkan pembinaan LPT3 – kos RM2.4b

LPT2_PTBM

Bagi memudahkan perjalanan pengguna jalan raya dari Tumpat dan Besut, Terengganu memohon kerajaan Persekutuan bagi mempercepatkan pembinan Lebuhraya Pantai Timur 3 (LPT3) yang disambungkan ke LPT2.

Kos pembinaan LPT3 sepanjang 170 kilometer ini dijangka menelan belanja sebanyak RM2.4 bilion.

Menurut Menteri Besar Terengganu, Ahmad Razif Abdul Rahman, dengan adanya LPT3, ia diharapkan dapat mengurangkan kesesakan dari Kampung Gemuruh di Kuala Terengganu hingga ke Besut yang sering berlaku terutamanya pada musim perayaan, laporan Bernama.

“Perdana Menteri telah meluluskan pembinaan LPT3 dan ia dalam peringkat mengenal pasti lokasi dan menyiapkan reka bentuk oleh pihak dipertanggungjawabkan termasuk Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM),” katanya kepada media.

Sambung Ahmad Razif lagi, LLM perlu mengambil langkah supaya satu jalan alternatif dibina dari Kuala Terengganu ke Besut melalui LPT3 itu supaya pengguna jalan raya tidak lagi menghadapi kesesakan.

Beliau berkata kesesakan jalan raya yang sering berlaku di laluan Besut ke Kuala Terengganu telah dimaklum kepada Perdana Menteri sejak perayaan Aidilfitri tahun lalu.

Ini berikutan pengguna jalan raya dari hujung LPT2 dekat Kampung Gemuruh, Kuala Terengganu terpaksa mengambil masa antara empat hingga lima jam untuk ke Besut yang jaraknya hanya kira-kira 95 kilometer sahaja.

Dalam masa yang sama, Ahmad Razif turut berkata, kerajaan negeri juga sedang memohon peruntukan daripada kerajaan Pusat untuk menaik taraf beberapa jalan utama di negeri berkenaan termasuklah di jalan pantai dari Kuala Terengganu ke Besut melalui Penarik, Setiu dinaik taraf menjadi empat lorong.

Katanya, buat masa ini pembinaan jalan pantai empat lorong dari Kemaman hingga Kuala Terengganu hampir siap kecuali di beberapa kawasan di Kijal dan Dungun yang masih belum dinaik taraf sepenuhnya.

“Sekiranya siap, pembinaan akan ditumpukan untuk jalan empat lorong dari Seberang Takir, Kuala Terengganu ke Besut pula,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required