JPJ Selangor keluarkan 3,621 saman dalam Ops HRA 2016 – kesalahan utama tidak memiliki lesen

JPJ_Roadblock1

Sejak hari pertama Op Hari Raya (HRA) 2016 dilancarkan pada 29 Jun lepas sehingga 12 Julai lalu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan sebanyak 3,621 saman yang melibatkan pelbagai kesalahan.

Menurut Pengarah JPJ Selangor Nazli Md Taib, dengan jumlah itu, ia melibatkan peningkatan sebanyak 1,522 saman berbanding tempoh sama tahun lepas, laporan Bernama.

Jumlah keseluruhan kesalahan di Selangor sepanjang operasi tersebut bagi tahun ini ialah 3,801 daripada sejumlah 4,561 kenderaan yang diperiksa dengan 1,858 kenderaan telah diambil tindakan.

“Antara kesalahan utama yang dikesan ialah pemandu tidak mempunyai lesen memandu kompeten iaitu seramai 693 orang,” katanya kepada pihak media.

Nazli turut berkata berkata dengan ketiadaan lesen memandu ini, ia diibaratkan satu ‘ancaman’ kepada pengguna jalan raya lain kerana mereka tidak memahami peraturan jalan raya yang dikuatkuasakan, malah kebarangkalian untuk terlibat dalam kemalangan adalah tinggi.

“Daripada 58 pemandu dan penunggang motosikal yang diperiksa, seramai 14 orang dikesan positif dadah selepas ujian air kencing dijalankan. Manakala sebanyak 99 notis dikeluarkan kepada pemilik kenderaan manakala 120 notis diberikan terus kepada pesalah jalan raya yang menggunakan lorong kecemasan,” ujarnya.

Kesalahan lain seperti gagal mematuhi lampu isyarat (162 notis), memotong garisan (128), menggunakan telefon bimbit (41) dan tidak pakai tali pinggang (6).

Bagi bas ekspres pula, sebanyak enam kesalahan melibatkan pemandu bas dan sembilan notis saman telah dikeluarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required