KL MRT: Operasi percubaan tidak libat orang ramai

MRT Testing Semantan

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan berhubung tempoh percubaan bagi perkhidmatan Mass Rapid Transit (MRT) selama tiga bulan mulai 1 Oktober ini.

Namun menurut syarikat terbabit, sepanjang tempoh percubaan MRT ini, ia tidak akan melibatkan orang ramai kerana mahu memastikannya berjalan lancar sepenuhnya sebelum perkhidmatan ini dibuka untuk kegunaan awam, laporan BERNAMA.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Seri Shahril Mokhtar, kemajuan projek untuk Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) dan Laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) adalah lancar.

“Kami hanya mempunyai beberapa bulan untuk fasa satu Laluan SBK di antara stesen Sungai Buloh dan Semantan untuk beroperasi pada akhir tahun. Kemajuan untuk laluan itu kini 86%,” katanya kepada pihak media.

Shahril berkata, buat masa ini kerja-kerja sistem mekanikal dan elektrik sedang diuji manakala operasi percubaan untuk tren itu akan bermula pada Oktober seperti yang dijadualkan.

Sementara itu, kerja pembinaan bagi fasa dua Laluan SBK yang meliputi bahagian bawah tanah serta bertingkat di bahagian selatan, berjalan lancar dan bersedia untuk operasi pada Julai 2017.

Bagi Laluan SSP, Shahril berkata, proses memberi tender kepada kontraktor pakej kerja berjalan mengikut jadual.

“Setakat ini, kami telah memberikan 21 pakej kerja. Kerja sudah bermula di beberapa lokasi melibatkan pembersihan tanah dan penetapan lokasi utiliti,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required