Toyota akan panggil semula 14,906 unit model 86 di Australia, versi pemanduan sebelah kanan terlibat

Toyota 86 001

Toyota mengumumkan akan memanggil balik 14,906 unit Toyota 86 yang terdapat di pasaran Australia. Ia melibatkan model-model yang dipasang antara April 2012 hingga Mac 2015 atas sebab kemungkinan berlakunya kehilangan kuasa steering assist.

Panggilan semula ini melibatkan kenderaan pemanduan sebelah kanan (right-hand drive) yang dilengkapi dengan beg udara lutut dibahagian pemandu. Ini menjadikan model-model Toyota 86 yang dijual di Malaysia turut akan terlibat. Sebarang pengumuman rasmi, jika ada, akan diumumkan kelak.

Disebabkan oleh susun letak pendawaian (wire harness) yang tidak betul, ada kemungkinan bahagian electric power stereng harness akan mengganggu bahagian bawah pelindung panel instrumen yang turut menempatkan beg udara lutut pada kenderaan spesifikasi Australia yang terlibat.

Oleh itu, ada kemungkinan berlakunya kegagalan sentuhan elektrikal yang boleh mengakibatkan kehilangan kuasa bagi steering assist. Lampu amaran akan menyala pada papan pemuka beserta bunyi amaran singkat dan dalam keadaan itu, fungsi stereng manual akan dikekalkan.

VIN Toyota 86 Recall - BM

Bagi mengatasi masalah ini, unit kawalan stereng kuasa dan wire harness berkenaan akan diganti pada semua kenderaan yang terjejas. Kerja-kerja baik pulih itu hanya akan memakan masa sekitar satu jam, dan tiada sebarang caj akan dikenakan kepada pemilik.

Toyota Australia menjangkakan alat ganti akan tiba penghujung bulan hadapan. Surat juga akan dikirimkan kepada semua pemilik yang mana kereta mereka mungkin terlibat dengan panggilan semula ini untuk membuat temu janji penukaran bahagian yang terlibat.

Setakat ini, terdapat 62 laporan di Australia berkenaan masalah berkenaan, namun tidak melibatkan sebarang kemalangan disebabkan masalah itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required