Cadangan program pengambilan pemandu teksi; gaji asas selama lima tahun sebelum permit diberikan

easy-taxi-super-easy-taxi 259

Sebuah syarikat pengusaha perkhidmatan teksi, Big Blue Capital (M) Sdn Bhd melalui penasihatnya, Datuk Shamsubahrin Ismail mencadangkan agar pemandu-pemandu dilantik secara tetap selama lima tahun sebelum mereka diberikan permit teksi oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Dalam tempoh itu, syarikat pengusahan teksi akan menguruskan segala hal-hal berkaitan seperti penyelenggaraan serta pelindungan insurans bagi pemandu. Ini bertujuan untuk mengatasi masalah kewangan yang mungkin dihadapi oleh pemandu yang terlibat.

“Menerusi program ini, pemandu akan dibayar gaji asas beserta 10% daripada pendapatan tambang yang dikutip. Insurans, pelindungan kesihatan dan latihan juga termasuk sekali.

“Selepas menamatkan kontrak lima tahun itu, pemandu berkenaan akan terus menjadi pemilik kenderaan yang dipandu dan SPAD akan mengeluarkan permit sah jika pemandu berhasrat untuk meneruskan perkhidmatan sebagai pemandu teksi,” ujar beliau, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Pendekatan itu disifatkan mampu untuk mengatasi kebanyakan masalah kewangan yang dipikul oleh pemandu teksi di dalam sistem sewa-beli teksi sedia ada yang diamalkan ketika ini.

“Masalahnya sekarang, pemandu teksi merungut berkaitan pendapatan yang semakin berkurangan untuk membayar sewa teksi. Dengan cadangan terbaharu ini, pemandu teksi tidak perlu runsing lagi; semua perbelanjaan akan ditanggung oleh syarikat dalam tempoh lima tahun itu,” tambah beliau lagi.

Menurut Shamsubahrin lagi, syarikatnya tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan untuk memberikan RM5,000 geran tunai sebagai subsidi kepada pemandu teksi yang ingin membeli teksi baharu dan ingin keluar dari sistem sewa-beli sedia ada.

“Itu bukan satu keputusan yang baik, malahan tambah memburukkan keadaan industri teksi. Berdasarkan rekod yang lalu, bila ramai pemandu teksi tidak dapat membayar balik pinjaman kenderaan mereka, ia akan merugikan kerajaan,” katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengusaha-pengusaha Teksi Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Aslah Abdullah berkata, semua masalah yang dihadapi oleh pemandu teksi perlu diselesaikan oleh kerajaan sebelum mereka bercadang untuk memperkenalkan perkhidmatan lain seperti Uber dan GrabCar.

Semalam, SPAD mengumumkan kerajaan telah meluluskan 11 kaedah pembaharuan di bawah Taxi Industry Transformation Programme (TITP), termasuk untuk mengawal selia aplikasi e-hailing atas talian dan menjadikannya satu daripada Key Performance Indicator (KPI) bagi pengusaha-pengusaha teksi.

“Industri teksi kini berdepan dengan pelbagai masalah; kekurangan dana untuk membayar semula pinjaman, bayaran lewat, disiplin pemandu serta peminjam wang haram. SPAD juga perlu menyiasat latar belakang pemandu teksi yang bermasalah dan mengambil tindakan, misalnya mereka yang menyalahgunakan permit.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required