KPDNKK masih kaji pemakaian topi keledar kura-kura

saigon-motorbike

Penggunaan topi keledar separuh atau lebih dikenali sebagai topi keledar kura-kura masih lagi dikaji oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sama ada ia selamat dan boleh dijual atau sebaliknya, lapor Bernama.

Menterinya Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata kajian itu antara lain akan melihat sejauh mana topi keledar itu memenuhi spesifikasi yang ditetapkan di bawah Akta Standard Malaysia 1996. Pematuhan terhadap standard ditetapkan bagi semua barangan yang ada di pasaran termasuk topi keledar amat penting terutama dalam misi Malaysia mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.

“Kementerian telah mengambil (sampel) topi keledar untuk membuat kajian dengan beberapa kementerian menerusi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) bagi melihat ia boleh digunakan atau tidak.

“Kita tidak mahu nanti mencapai status negara maju, tapi mempunyai barangan berkualiti rendah. Apa yang penting adalah keselamatan dan keselesaan pengguna,” katanya kepada wartawan.

Rabu lalu Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air Perak, Datuk Zainol Fadzi Paharudin ketika membuat saranan itu berkata pihaknya mendapati ramai penunggang motosikal yang gemar membeli topi keledar tersebut walaupun ia tidak memenuhi spesifikasi ditetapkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required