VIDEO: Nissan GT-R – menyorot mitos Godzilla

Nissan GT-R mempunyai sejarah lampaunya yang seakan kisah mitos. Lagenda bermula pada 1964 apabila Shinchiro Sakurai atau dikenali sebagai “Father of Skyline” menyumbat enjin enam selinder sebaris pada Nissan Skyline yang ketika itu merupakan sebuah sedan keluarga, seterusnya menewaskan sebuah Porsche 904 di litar Fuji Speedway.

Justeru, Nissan telah menyiarkan video untuk menyorot sebahagian peristiwa seakan mitos dalam sejarah perjalanan Skyline GT-R sehingga hadir sebagai sebuah kereta sport asli yang kini dikenali dengan nama Nissan GT-R. Video ini dimulakan dengan babak ketika Nissan Skyline GT-R R32 diharamkan dari menyertai Australian Touring Car Championship (ATCC) setelah menjuarai kejohanan tersebut tiga tahun berturut-turut dari 1990 hingga 1992.

Dalam kejohanan berkenaan, hanya Ford Sierra RS500 yang dijana enjin turbo berkuasa lebih dari 500 hp dilihat boleh menewaskan R32 GT-R. Tetapi Sierra menghadapi masalah pengendalian pada sesetengah selekoh kerana sistem pacuan belakangnya tidak mampu menampung kuasa yang begitu besar dihasilkan dari enjin. GT-R pula sebaliknya, walaupun dijana oleh enjin RB26DETT berkuasa lebih dari 500 hp, ia masih melekat pada permukaan jalan dalam apa jua situasi kerana dilengkapi dengan sistem pacuan empat roda, sekaligus membuatkan ia seakan seekor raksasa yang tidak boleh dikalahkan sesiapa dan digelar sebagai “Godzilla”.

Oleh itu, penganjur ATCC telah mengharamkan penggunaan enjin berkuasa turbo dan sistem pacuan empat roda pada musim seterusnya, secara tidak langsung mengharamkan Skyline GT-R untuk terus berlumba dan mendominasi kejohanan di benua itu.

Walaupun disingkirkan dari perlumbaan litar, lagenda Skyline GT-R tidak terhenti begitu sahaja. Godzilla terus menjadi ikon sebagai sebuah jentera berkuasa dalam dunia perlumbaan jalanan. Akhirnya, pada tahun 2003, Nissan Skyline R34 GT-R muncul dilayar perak, membintangi filem 2 Fast 2 Furious yang memperlihatkan keadaan sebenar bagaimana GT-R dihormati dalam dunia modifikasi jalanan.

Litar “The Green Hell” Nürburgring Nordschleife merupakan satu lagi episod yang memahatkan kisah lagenda GT-R dalam riwayatnya. Model R35 GT-R telah berberapa kali memecahkan rekod lap terpantas Porsche dilitar tersebut dalam kategori kereta produksi sehingga Porsche mendakwa Nissan mengeluarkan catatan masa palsu. Rekod terkini lap produksi terpantas dipegang oleh R35 GT-R Nismo terbaharu dengan masa 7 minit 8.679 saat.

Model GT-R 2017 terbaharu menerima rupa luaran yang lebih segar dan bahagian dalaman yang lebih premium dan mewah serta sistem infotainmen yang dipertingkatkan.Ia masih mengekalkan enjin VR38DETT 3.8 liter turbo-berkembar V6 tetapi telah ditala semula bagi menghasilkan kuasa sehingga 565 hp pada 6,800 rpm dan tork 633 Nm dari 3,300 hingga 5,800 rpm, meningkat sebanyak 15 hp dan 3 Nm berbanding model 2016 – hampir lebih 90 hp berbanding versi asal GT-R R35.

Kotak gear klac berkembar pada model baharu ini turut diolah semula bagi memberikan tukaran gear yang lebih lancar serta lebih senyap. Prestasi pengendalian juga telah dipertingkat menerusi sistem suspensi yang ditala semula serta kerangka badan yang telah diperkuatkan.

GALERI: Nissan GT-R 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required