VIDEO: Pereka McLaren F1 bersama hasilkan trak yang boleh dilipat rata, tahan lasak untuk tempat terpencil

Global Vehicle Trust adalah sebuah syarikat amal British yang bertumpu kepada penghasilan kenderaan yang murah, tahan lasak dan sesuai untuk tempat terpencil yang sedang membangun. Ia diuruskan oleh Torquil Norman.

Apabila memikirkan kenderaan yang bersesuaian untuk tempat seperti di Afrika, Norman bekerjasama dengan pereka McLaren F1, Gordon Murray, dan hasilnya, sebuah trak yang digelar sebagai Ox. Keistimewaannya adalah ia boleh dilipat rata (seperti perabot pasang sendiri) untuk penghantaran ke negara tersebut dan apabila siap dipasang, ia cukup lasak untuk mengharungi keadaan jalan yang mencabar.

Trak Ox adalah sebuah kenderaan ringkas yang menggunakan enjin diesel Ford 2.2 liter dan hanya menggunakan pacuan dua roda hadapan sahaja tetapi dikatakan mampu meredah jalan mencabar seperti sebuah kenderaan 4WD.

global-vehicle-trust-ox-by-gordon-murray-31

Di dalam laman web Global Vehicle Trust, trak OX dikatakan boleh siap dipasang oleh tiga orang terlatih (tidak semestinya pakar) dalam masa 12 jam sahaja.

Trak Ox masih lagi dalam fasa prototaip dan Global Vehicle Trust sedang mengumpul dana untuk menjadikannya realiti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required