Monorel Putrajaya mungkin diteruskan selepas 12 tahun terbengkalai – dijangka siap menjelang 2021

Innovia Monorail 300_01

Projek monorel Putrajaya yang terbengkalai sejak tahun 2004 kerana faktor kekangan kos, bakal diteruskan tidak lama lagi. MMC Corporation Berhad (MMC) telah mencadangkan kepada Majlis Ekonomi (EC) bagi meneruskan projek tersebut. Sekiranya ia diluluskan, projek monorel Putrajaya ini dijangka siap menjelang tahun 2021, sama seperti MRT2 yang melibatkan jajaran Sg.Buloh-Putrajaya.

Menurut sumber yang memberitahu The Sun, kertas cadangan MMC bagi projek ini dilihat sebagai realistik, dan ia dirancangkan boleh dihubung terus dengan MRT2, ERL dan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura, dengan Putrajaya sebagai lokasi transit.

“Sebagai permulaan, stesen monorel di Putrajaya Sentral akan disambungkan dengan stesen pertama MRT2, menerusi skybridge sepanjang 84 meter,” ujar sumber tersebut.

Jika mengikut pelan asal, fasa pertama bagi projek ini menelan belanja sebanyak RM400 juta bagi dua laluan iaitu trek sepanjang 13.6 km dengan 18 perhentian bagi jajaran pertama. Serta trek sepanjang 6.8 km dengan tujuh stesen bagi jajaran kedua. Ia turut melibatkan 4 km trek bawah tanah dan 9 km lagi trek biasa yang telah pun disiapkan sebelum ia terbengkalai.

Sumber tersebut turut menambah, pengarah urusan kumpulan MMC Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh telah pun mengadakan pertemuan dengan wakil rasmi kerajaan, MRT Corp dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi penjelasan mengenai projek monorel ini. Walau bagaimana pun, perbincangan mengenai kosnya masih belum ditentukan.

Dalam masa yang sama, pengerusi SPAS Tan Sri Syed Hamid Albar, telah mengesahkan MMC sudah pun mengemukakan kertas cadangan kepada EC untuk meneruskan kembali projek ini. Beliau berkata, kerajaan persekutuan telah mengarahkan SPAD untuk mengendalikan kajian mengenai perkhidmatan monorel dan tram di Putrajaya dan Cyberjaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required