Usaha lain juga perlu selain mansuhkan subsidi bahan api fosil untuk ubah lanskap tenaga – GreenTech

petronas_chargev-3-bm

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-Moon dalam Persidangan Perubahan Iklim pertubuhan itu di Marrakech, Magribi minggu lepas menggesa semua negara memansuhkan subsidi bahan api fosil bagi mempercepatkan peralihan kepada tenaga bersih.

Namun, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia (GreenTech Malaysia) Ir Ahmad Hadri Haris berkata kepada Bernama, untuk mengubah landskap tenaga di Malaysia bagi mengguna pakai tenaga bersih, usaha berkenaan bukan setakat memansuhkan subsidi bahan api fosil, malah juga memerlukan masa dan pelaburan.

Menurut Ahmad Hadri lagi, GreenTech Malaysia melihat secara positif cadangan PBB itu memandangkan langkah itu akan menggalakkan kesedaran yang lebih tinggi ke atas sumber serta menggalakkan penggunaan teknologi dan tenaga hijau. Malaysia bagaimanapun katanya kini menuju arah yang betul dengan mengambil contoh subsidi petrol dan tarif elektrik sudah diselaraskan untuk mencerminkan harga pasaran.

“Malaysia bersetuju dengan cadangan ini, selari dengan pendekatan pemansuhan subsidi bahan api fosil secara berperingkat yang diputuskan sejak 2014,” katanya.

bmw i8 chargev 02

Namun jelas beliau, pemansuhan subsidi berkenaan perlu dilaksanakan secara berhati-hati bagi memastikan ia tidak terlalu membebankan rakyat, dengan penjimatan daripada pemansuhan subidi itu disalurkan untuk inisiatif utama yang secara langsungnya meningkatkan taraf hidup golongan berpendapatan rendah.

“Perlu ditegaskan bahawa walaupun pemansuhan subsidi bahan api fosil ternyata merupakan langkah yang baik, ia masih tidak menangani kos luaran pelepasan karbon,” katanya.

Tegas beliau, bagi mengubah landskap tenaga negara secara menyeluruh dan mampan, rangka kerja kawal aturan dan dasar yang menyokong perlu dilakukan selain skim pembiayaan dan insentif yang menarik bagi meningkatkan pertumbuhan pasaran tenaga hijau. Antara contoh bekenaan adalah kejayaan industri solar yang disokong oleh Akta Tenaga Boleh Baharu 2011, Tarif Galakan dan program Meter Tenaga Bersih yang baru diperkenalkan.

GreenTech sendiri menyokong peralihan ke arah mobiliti mampan menerusi penggunaan kenderaan elektrik (EV) dengan memulakan inisiatif membawa Tesla Model S dari Amerika Syarikat, serta menyediakan skim sewaan sedan mewah elektrik sepenuhnya itu. Untuk memudahkan pertumbuhan sektor EV ini juga, GreenTech turut memasang lebih 100 stesen ChargEV di rangkaian stesen pengecas mereka sendiri dan juga kerjasama bersama syarikat lain seperti Petronas dan BMW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required