Proton kaji semula strategi eksport ke negara luar

proton-persona-1-6-premium-bm-05

Pada masa ini, Proton aktif untuk pemasaran eksport di lima hingga enam negara, walaubagaimanapun, perkara itu mungkin berubah apabila ketua pegawai eksekutif Proton, Datuk Ahmad Fuaad Kenali memberitahu wakil media semasa pelancaran model Ertiga bahawa syarikatnya sedang mengkaji semula strategi eksport.

“Kami berhadapan dengan waktu yang cukup sukar tahun ini daripada aspek saingan. Sedikit pengunduran dilakukan, tetapi kami tidak akan berhenti terus daripada melakukan aktiviti eksport. Kami sedang melihat kembali strategi eksport dan perlu memastikan produk kami cukup kuat dan berdaya saing untuk kembali masuk ke pasaran itu,” kata Fuaad.

Bagi model yang sudah sedia dieksport, Fuaad memberitahu Proton akan memperlahankannya secara berperingkat dan ada juga pasaran yang mereka tidak boleh masuk terus kerana peraturan yang tertentu. Jadi, strategi baru perlu dirangka dengan melihat daya saing produk yang ada.

Bagi pasaran eksport yang aktif sekarang juga, jumlahnya tidak seberapa dan ini membuatkan Proton melihat secara aktif kepada pasaran lain yang boleh menerima produk mereka, terutamanya yang baru dilancarkan seperti Saga, Persona dan Iriz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Ronggo Ardya on Nov 28, 2016 at 1:12 am

    Proton Ertiga import form Suzuki Indomobil Indonesia not export

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • dia cakap semasa majlis perlancaran ertiga. bukannya kereta tu export haduih….. lain kali baca betul2

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required