Mercedes-Benz E-Class Coupe Edition 1 – model istimewa, dibina terhad hanya sebanyak 555 unit

Mercedes-Benz E-Class Coupe Edition 1 – model istimewa, dibina terhad hanya sebanyak 555 unit

Disamping pendedahan Mercedes-Benz C238 C-Class Coupe sebelum ini, jenama dari Jerman berkenaan turut melancarkan edisi terhad model tersebut iaitu Edition 1, dihasilkan terhad hanya 555 unit.

Untuk membezakannya dengan model standard, model istimewa ini diberikan warna badan matte khas digelar designo cashmere white magno, bersama roda aloi AMG berdiameter 20-inci kemasan hitam dan aloi berkilat. Ia turut diberikan pakej AMG Line yang lebih agresif pada bahagian luaran dan juga pakej Night yang memberikan kemasan hitam pada gril diamond, penutup cermin sisi serta pada sekeliling tingkap sisi.

Pada bahagian dalaman, C-Class Coupe Edition 1 menerima roda stereng AMG dengan bahagian bawah rata dibaluti gentian-mikro Dinamica, kemasan struktur logam serta uphosteri kulit Nappa berwarna putih dan hitam. Lencana Edition 1 diberikan pada papan pemuka dan turut diletakkan pada karpet alas kaki serta logo lencana berlampu pada bendul pintu.

E-Class Coupe merupakan model pertama selepas 20 tahun yang menggunakan nama yang sama seperti model sedan (merujuk kepada E-Class sedan W213), berbanding model C-Class sebelum ini di mana model dua pintunya diberikan nama CLK. Ciri lain yang diberikan pada model coupe ini adalah hampir sama dengan versi sedan W213, termasuk sistem pemanduan sendiri separa-automatik Drive Pilot.

Semasa dilancarkan, E-Class Coupe hadir dengan tiga pilihan enjin iaitu enjin petrol empat-silinder 2.0 liter turbo berkuasa 184 hp/300 Nm pada varian E 200 dan 245 hp/370 Nm pada varian E 300, enjin petrol V6 3.0 liter turbo pada varian E 400 4Matic serta enjin baharu 2.0 liter turbo diesel berkuasa 194 hp/400 Nm pada varian E 220 d. Kesemua enjin ini dipadankan bersama kotak gear automatik sembilan-kelajuan 9G-Tronic sebagai ciri standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required