Suzuki Swift generasi seterusnya – spesifikasi bocor

Suzuki Swift generasi seterusnya – spesifikasi bocor

Selepas keluarnya gambar digital (render) dan spyshot Suzuki Swift generasi seterusnya, kini risalah jualan kenderaan itu pula bocor di internet. Ia dimuat naik oleh sebuah laman automotif Jepun, CarDrive, lengkap dengan spesifikasi penuh kenderaan itu.

Berdasarkan risalah spesifikasi tersebut, terdapat lima varian Swift generasi baru untuk pasaran Jepun – RSt, Hybrid RS, RS, Hybrid ML dan XL. Di antara semua ini, terdapat pilihan pelbagai enjin, dengan yang pertama adalah enjin tiga silinder turbo K10C 1.0 liter DOHC petrol, berkemampuan 102 PS pada 5,500 rpm dan 150 Nm tork pada antara 1,700 hingga 4,500 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan dan sistem pacuan dua roda hadapan.

Seterusnya, terdapat pula enjin empat silinder N/A K12C 1.2 liter DOHC petrol dengan kuasa 91 PS pada 6,000 rpm dan 118 Nm tork pada 4,400 rpm. Transmisi yang disediakan untuk enjin ini adalah manual lima kelajuan dan automatik CVT, dan ia boleh didapati dengan sistem pacuan empat roda dan dua roda.

Bagi varian hibrid pula, ia mempunyai kombinasi K12C sama, tetapi mempunyai tambahan starter generator 2.3 kW (3 hp) untuk membantu enjin tersebut semasa memecut dan mendapat kembali kuasa elektrik apabila kenderaan membrek.

Suzuki Swift generasi seterusnya – spesifikasi bocor

Swift generasi baru ini juga dibina dengan dimensi baru, berukuran 3,840 mm panjang (+10 mm), 1,695 mm lebar (sama), 1,500 mm tinggi (-10 mm) dan jarak roda 2,450 mm (+20 mm).

Walaubagaimanapun, bagi varian pacuan empat roda, ia lebih tinggi 15 mm (1,525 mm) berbanding varian yang lain. Bergantung pada model juga, berat kenderaan ini boleh menjadi antara 860 kg hingga 970 kg. Swift generasi baru ini masih lagi menggunakan suspensi McPherson di hadapan dan torsion beam di belakang.

Antara kelengkapan yang ada pada Swift generasi baru ini adalah lampu utama LED, rim aloi 16 inci, lampu kabus halogen, lampu kabus belakang, serta kit badan yang lebih sporty utuk varian RS. Pada bahagian dalam pula, terdapat roda stereng yang rata di bawahnya, sistem hiburan dan informasi dengan skrin sesentuh (bersama sistem kawalan suara dan navigasi), pendingin hawa automatik dan operasi tanpa kunci.

Untuk aspek keselamatan, terdapat tujuh beg udara, brek ABS dengan EBD, kamera undur, pengesan jarak, program kestabilan elektronik (ESP), Hill Hold Assist dan pilihan pek keselamatan tambahan yang akan melengkapkan kenderaan tersebut dengan ciri seperti Dual Camera Brake Support, Lane Departure Warning dan pengehad kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required