Toyota Corolla serba baharu bakal guna enjin BMW?

Toyota Corolla serba baharu bakal guna enjin BMW?

Pada Disember 2011, BMW dan Toyota telah mendatangani kerjasama untuk membina teknologi mesra alam bersama. Antara intipati perjanjian berkenaan termasuk persetujuan BMW untuk membekalkan enjin turbodiesel 1.6 dan 2.0 liter kepada Toyota Motor Europe (TME) bermula tahun 2014.

Enjin-enjin berkenaan telah pun diberikan pada sedan Toyota Avensis dan juga MPV Verso, dan kini laporan dari Jepun mengatakan Corolla turut akan menerima enjin dari BMW untuk model generasi berikutnya, menurut laporan Indianautoblog.

Walau bagaimanapun, ura-ura tersebut mengatakan hanya Corolla varian tertinggi akan menerima enjin BMW tersebut. Perincian enjin berkenaan juga masih belum jelas, tetapi ia mungkin salah satu atau kedua-dua enjin turbo diesel yang dinyatakan dalam perjanjian tersebut.

Corolla generasi baharu berkemungkinan besar akan dibina diatas platform Toyota New Global Architecture (TNGA), asas yang sama pembinaan Toyota Prius generasi keempat dan juga crossover C-HR terbaharu. Ini membolehkan Corolla baharu ini memnggunakan kesemua pilihan enjin yang ditawarkan pada CH-R iaitu enjin 8NR-FTS 1.2 liter turbo tiga-silinder, enjin 2.0 liter Dual VVT-i empat-silinder dan juga enjin 1.8 liter VVT-i kitaran Atkinson empat silinder.

Selain dari perjanjian ini, BMW dan Toyota turut menjalankan kerjasama untuk membina kereta sport terbaharu dengan jenama masing-masing bermula Januari 2013, berasaskan platform yang sama iaitu roadster BMW Z5 dan juga Toyota Supra genarasi terbaharu. Kedua-dua kereta sport berkenaan kini dalam peringkat pembinaan yang sama dan dijangka akan diperkenalkan pada hujung 2017 atau awal 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required