Toyota memperkenalkan Camry Nascar 2018 di Detroit

Toyota memperkenalkan Camry Nascar 2018 di Detroit

22-23 November, 2016, Anaheim, California, USA
©2016, Michael L. Levitt

Selain dari model produksinya, Toyota turut memperkenalkan Camry 2018 yang dibina untuk perlumbaan Nascar pada North American International Auto Show (NAIAS) yang berlangsung di Detroit. Jentera perlumbaan tersebut akan memulakan aksi sulungnya pada pusingan pertama kejohanan Nascar tahun ini – Daytona Speedweek – yang dijadualkan pada bulan hadapan.

“Jentera perlumbaan Nascar Toyota Camry 2018 telah dibina dalam masa berberapa tahun, dan untuk mendedahkan bersama dengan Camry produksi baharu kami merupakan detik bersejarah untuk organisasi kami,” kata Ed Laukes, Timbalan Presiden Operasi Bersepadu untuk Toyota Motor Sales (TMS) Amerika Syarikat.

“Kerjasama antara Calty Design Group dan TRD telag menghasilkan Camry Nascar yang menampilkan penggayaan agresif dan pasti menarik perhatian peminat kami di litar dan juga bilik pameran Toyota di seluruh negara,” kata Laukes.

Menurut Laukes lagi, pihaknya sememangnya mahu kereta lumba dan versi produksi Camry direka seiras bagi membolehkan peminat seronok memandu Camry yang menyerupai kereta lumba Nascar kesukaan mereka pada setiap minggu perlumbaan.

Ketua pereka Camry, Masato Katsumata melihat semula projek berkenaan bersama jurutera-jurutera dari Calty Design Research, Inc., studio rekaan Toyota Amerika Utara dan juga Toyota Racing Development (TRD). TRD dan Calty berkerjasama bagi memastikan garis karekter yang sama dari Camry produksi dipindahkan pada jentera perlumbaan Nascar berkenaan.

Sebelum ini, Calty turut terlibat berkerjasama bersama TRD dalam menghasilkan jentera Nascar versi Camry generasi keenam pada tahun 2013 dan juga 2015, Toyota Tundra 2014 yang digunakan dalam Camping World Truck Series, serta jentera perlumbaan drag Camry Funny Car untuk kejohanan drag NHRA.

Toyota mula menyertai Piala Nascar buat pertama kali pada tahun 2007 dan merangkul gelaran juara keseluruhan kategori pengeluar pada tahun lalu setelah memenangi 16 dari 36 perlumbaan, termasuk perlumbaan pusingan Daytona 500. Dalam tempoh sepuluh tahun kebelakangan ini, pelumba-pelumba Toyota telah memenangi 95 perlumbaan dalam divisi premier Nascar.

GALERI: Gambar rasmi Toyota Camry 2018 versi produksi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required