Toyota Yaris dengan kuasa 210 hp tampil di Geneva

Toyota Yaris dengan kuasa 210 hp tampil di Geneva

Selain Toyota Yaris hibrid yang diumumkan untuk pasaran Jepun, ada sebuah lagi versi Yaris dengan peningkatan prestasi didedahkan. Diberi jolokan sebagai Yaris Gazoo (sempena pasukan Toyota Gazoo), ia menjadi penanda bagi kereta hot hatch sebenar pertama yang dihasilkan oleh syarikat itu setelah model-model Starlet turbocaj pada tahun-tahun 1990an.

Khabarnya diinspirasikan daripada Yaris WRC, model baru ini menerima beberapa rekaan unik untuk membezakannya daripada versi facelift standard yang juga baru diperkenalkan. Antara kelainan yang diberikan ialah penggunaan spoiler belakang, diffuser di bahagian bawah bampar belakang dengan ekzos besar di bahagian tengahnya, serta rim aloi 17 inci.

Tiada spesifikasi teknikal yang didedahkan buat masa ini, tetapi Toyota memaklumkan Yaris versi yang satu ini mampu menghasilkan 210 hp kuasa – bagaimana pun, maklumat enjin masih belum dinyatakan. Kebarangkaliannya ia menggunakan enjin 1.5 liter turbocaj daripada CH-R Racing, yang digunakan untuk menyertai perlumbaan Nürburgring 24 Hours tahun lalu.

Toyota Yaris dengan kuasa 210 hp tampil di Geneva

Barisan varian Yaris yang lain pula menerima wajah depan yang lebih agresif, lebih sporty di belakang, rekaan lampu belakang dua bahagian yang lebih lebar, serta lampu utama LED sebagai pilihan. Bagi ruang dalaman, ia hanya melibatkan perubahan kecil.

Sementara bagi aspek dinamik pemanduan, ia lebih tangkas dengan titik kimpal yang lebih banyak pada kerangka, panel instrumen yang lebih tebal serta penyerap hentak baru. Versi hibrid juga telah diperkenalkan di Jepun, beberapa tahun selepas pengenalan bagi pasaran Eropah. Mampukah model ini nanti menandingi model-model seperti Ford Fiesta ST atau Peugeot GTi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required