Malaysia akan kaji untuk naikkan VEP – Liow

Malaysia akan kaji untuk naikkan VEP – Liow

Sejak 1 November lalu, Malaysia telah mengenakan caj jalan raya sebanyak RM20 untuk semua kenderaan pendaftaran asing yang memasuki negara ini menerusi Johor. Sepatutnya caj Permit Masuk Kenderaan (VEP) juga dilaksanakan pada tahun lalu, namun sehingga kini masih tertangguh.

Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kerajaan akan mengkaji untuk menaikkan caj bagi VEP dengan nilai sama yang dikenakan oleh Singapura, laporan Bernama.

“Kita akan mengkaji dari masa ke masa sama ada terdapat keperluan untuk meningkatkan nilai caj VEP,” katanya kepada pihak media.

Menurutnya, Singapura mengenakan antara lain caj VEP S$35 (RM109) sehari tidak termasuk caj Jalan Raya Timbal Balas (RRC-Reciprocal Road Charge) S$6.40 (RM20) mulai 15 Febubari ini kepada kenderaan asing yang memasuki republik itu.

VEP yang diperkenalkan Malaysia hanya memerlukan pemilik kenderaan asing membayar yuran pendaftaran RM10 dan boleh diperbaharui selepas lima tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required