Isuzu jangka jumlah eksport Thai tahun ini mendatar

Isuzu jangka jumlah eksport Thai tahun ini mendatar

Jumlah eksport kenderaan Isuzu dari Thailand dijangka mendatar tahun ini memandangkan permintaan dari pasaran utama Timur Tengah dijangka kekal perlahan, lapor Bangkok Post.

Tahun lalu, penghantaran kenderaan Isuzu dari Thailand jatuh 11% kepada 160,000 unit. Presiden Tri Petch Isuzu Sales, selaku pengedar trak Isuzu di sana berkata, syarikat itu menjangkakan jumlah eksport akan berada sekitar 160,000 hingga 170,000 unit tahun ini, bagi kedua-dua unit CBU dan CKD.

“Keadaan yang tidak menyebelahi di Timur Tengah, di mana prospek ekonomi kekal kelam dan harga minyak masih rendah, akan menyebabkan kesukaran bagi Isuzu untuk mengembangkan jumlah eksport. Isuzu perlu bergantung kepada pasaran Timur Tengah, terutamanya Arab Saudi di mana jenama ini mempunyai 80% pegangan pasaran,” ujarnya.

“Terdapat juga risiko-risiko daripada negara lain yang boleh memberi kesan terhadap eksport berkenaan, misalnya polisi ekonomi Presiden Amerika Syarikat Donald Trump, konflik antarabangsa antara Amerika Syarikat dan China, serta Amerika Syarikat dengan Israel, juga keadaan ekonomi yang lemah di Jepun,” tambah Maekawa.

Bagi perkembangan Isuzu di pasaran domestik di Malaysia pula, Isuzu Malaysia mensasarkan peningkatan sebanyak 2% tahun ini, kepada 146,000 unit. Isuzu menjangkakan jualan dalam sektor automotif Thailand berkembang sebanyak 5.5% kepada 810,000 unit. Jumlah pengeluaran keseluruhan juga diramal akan tumbuh 2.6% tahun ini kepada dua juta unit, termasuk 800,000 unit untuk kegunaan domestik.

Isuzu mengendalikan dua kilangnya di Thailand yang bertempat di Samut Prakan dan Chachoengsao. Jika digabungkan, jumlah kapasiti pengeluaran tahunan syarikat itu ialah 366,000 – untuk memenuhi pasaran tempatan di sana serta pasaran eksport ke 110 negara. Terbaru, model dipertingkat bagi MU-X akan dikeluarkan di sana bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required