JPJ nafi kadar denda dinaikkan seperti yang ditular

JPJ nafi kadar denda dinaikkan seperti yang ditular

Sejak beberapa hari ini, terdapat penularan menerusi laman media sosial dan Whatsapp mengenai kenaikan kadar kompaun bagi penguatkuasaan trafik oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mula 1 Mac lalu.

Antara kesalahan yang didakwa dinaikkan denda ialah kesalahan meriba kanak-kanak ketika memandu, memandu dalam keadaan mabuk, menggunakan telefon ketika memandu, merokok ketika memandu, dan tidak memakai tali pinggang keledar.

Walau bagaimana pun, dakwaan ini disangkal oleh Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron ketika dihubungi Bernama. Menurutnya mesej ditularkan sejak beberapa hari lepas itu adalah tidak benar.

Malah ada juga pihak yang membangkitkan semula isu penguatkuasaan cermin gelap, dan menyatakan denda sebanyak RM2,000 atau enam bulan penjara bakal menanti pesalah. Hal ini pernah dinafikan oleh JPJ pada setahun yang lalu, walau pun ia pernah disahkan sendiri oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, beberapa hari sebelum itu.

Kata JPJ, terdapat kekeliruan di atas kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri berkenaan. Di mana kompaun maksimum yang dikenakan oleh JPJ bagi kesalahan berkenaan adalah sebanyak RM300.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required