Subaru XV 2018 dipertontonkan di Geneva – banyak elemen baharu, enjin dan transmisi dipertingkatkan

Subaru XV 2018 dipertontonkan di Geneva – banyak elemen baharu, enjin dan transmisi dipertingkatkan

Subaru XV serba baharu telah pun dipertontonkan buat pertama kali bagi khalayak umum di Geneva International Motor Show 2017 hari ini. Ia hadir dengan imej yang lebih bergaya dan menawarkan versatiliti bagi pemanduan bandar mahu pun luar bandar.

Ia akan dibina dengan menggunakan senibina Subaru Global Platform yang telah diperbaharui sepenuhnya yang dikatakan mempunyai peningkatan prestasi keseluruhan yang ketara berbanding platform sebelum ini. Model ini juga merupakan strategik pertama di Eropah bagi ‘Prominence 2020’ iaitu visi syarikat bagi memberikan “keseronokan dan ketenangan fikiran untuk para pelanggan”.

Melihat imej yang tampak unik, sporty dan bergaya, Subaru XV 2018 ini ditampilkan dengan rekaan falsafah DYNAMIX x SOLID ilham Subaru sendiri. Ia bagi mempertingkatkan kualiti yang tinggi bagi kekemasan luaran dan dalaman Subaru XV 2018 ini.

Subaru XV 2018 dipertontonkan di Geneva – banyak elemen baharu, enjin dan transmisi dipertingkatkan

Bahagian hadapan XV 2018 ini menampilkan imej baharu dengan padanan gril haksogan dengan lapisan hitam pada bampar menampakkan sifat bergaya SUV ini. Gril tersebut turut disambungkan pada lampu utama ‘mata-helang’. Garisan berkarakter terserlah dari gerbang roda hadapan bersambung ke bahagian belakang, secara tidak langsung mewujudkan profil sisi yang lebih dinamik.

Ia juga digandingkan dengan rekaan baharu bagi rim aloi yang nampak lebih sporty dan kasual. Lampu belakang kombinasi bersama spoiler bumbung berwarna hitam dengan bampar belakang disalut lapisan hitam kusam turut menampakkan sifat rugged XV 2018 ini.

XV 2018 ini juga ditambah dengan pilihan warna baharu iaitu Cool Grey Khaki dan Sunshine Orange dengan kontras lapisan hitam kusam.

Subaru XV 2018 dipertontonkan di Geneva – banyak elemen baharu, enjin dan transmisi dipertingkatkan

Bahagian kabinnya juga dipertingkatkan termasuk menampilkan rekaan tempat duduk yang direka semula dan kekemasan kelabu telah menjadi pilihan bagi menyerlahkan lagi karakter XV ini. Selain itu, ia turut menampilkan papan pemuka serba baharu termasuk panel instrumen di bahagian tengah dengan paparan skrin sesentuh 8.0-inci untuk sistem infotainmen, bersama sambungan telefon pintar. Perincian jahitan berwarna jingga turut menghiasi panel instrumen sebagai pelengkap gaya bahagian kabin XV 2018 ini.

Brek parkir elektronik juga telah ditampilkan bagi menggantikan unit brek tangan pada model XV sebelumnya. Malahan saiz roda stereng juga dikurangkan bagi memberikan keselesaan yang lebih jitu, serta menambahkan nisbah pengendalian stereng (dari 14:1 ke 13:1). XV 2018 turut menawarkan Penvektoran Tork Aktif bagi menambahkan pemanduan dinamik, bersama sistem Symmetrical AWD. Malahan kini ia juga dilengkapi dengan X-Mode untuk kawalan yang lebih baik terutamanya ketika merentasi permukaan jalan yang kurang rata.

Di bawah hudnya, engin dan kotak gearnya juga telah dipertingkatkan. Enjinnya dikekalkan dengan unit 2.0 liter N/A empat-silinder, namun Subaru mengesahkan sebanyak 80% peralatannya telah dipertingkatkan. Penjana kuasa ini mampu memberikan output sehingga 156 PS dan tork 196 Nm, dan Subaru turut mengesahkan XV 2018 ini adalah 12 kg lebih ringan berbanding model sebelum ini.

Subaru XV 2018 dipertontonkan di Geneva – banyak elemen baharu, enjin dan transmisi dipertingkatkan

Ia turut dipadankan dengan kotak gear Lineartronic XVT seperti model sebelum ini, namun nisbahnya telah diperluaskan (dari 6.28 ke 7.03) untuk kuasa pendikitan yang lebih bagus dan penjimatan bahan api yang lebih efisien, malah juga lebih ringan sebanyak 7.8 kg. Transmisi baharu ini turut menggunakan kawalan penukaran auto, di samping mod manual tujuh-kelajuan.

Bagi aspek keselamatannya, ia juga dilengkapi dengan Subaru EyeSight (Kawalan Brek Pra-Perlanggaran, Kawalan Kelajuan Adaptif, dan Bantuan Kekal Lorong). Selain itu, ia juga dilengkapi dengan Bantuan Lampu Tinggi, Lampu Utama Responsif Stereng dan Pengesan Kenderaan Belakang Subaru.

Subaru turut mendakwa, sistem suspensinya juga telah ditambah baik dan turut menampilkan pusat graviti yang lebih rendah, di mana XV 2018 ini menawarkan hazard avoidance performance bertaraf dunia, yang dikatakan setanding dengan kereta sport prestasi tinggi yang lain. Malahan turut menggunakan lebih banyak plat keluli tegangan tinggi serta material yang dibentuk dengan proses ‘hot press‘. Secara tidak langsung ia telah meningkatkan ketegaran kerangkanya sebanyak 70% hingga 100% berbanding model terdahulu.

Perincian bagi pasaran spesifik akan diumumkan tidak lama lagi, dengan Jepun dan Amerika Syarikat (akan terus menggelarkannya sebagai Crosstrek) akan menerima kehadirannya terlebih dahulu. Ia juga dijangka akan tiba di pasaran Malaysia sebelum tahun 2018 berakhir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required