Teaser Subaru XV generasi baharu disiar, bakal membuat kemunculan sulungnya di Geneva Mac ini

Teaser Subaru XV generasi baharu disiar,  bakal membuat kemunculan sulungnya di Geneva Mac ini

Setelah Subaru Impreza generasi baharu membuat penampilan sulungnya di New York Mac tahun lalu, versi SUV crossover model tersebut – XV – bakal diperkenalkan buat pertama kali di Geneva Motor Show Mac ini. Pengeluar jenama Subaru, Fuji Heavy Industri telah mengumumkan perkara ini bersama gambar teaser model tersebut, dan juga laman web khas yang turut disertakan dengan pemasa countdown.

Menerusi imej teaser tersebut, garis bayangan badan XV generasi baharu kelihatan agak seiras dengan Impreza versi hatchback lima-pintu. Untuk pasaran ASEAN, Impreza generasi terkini berkenaan baharu sahaja dilancarkan untuk peringkat rantau ini, pada Singapore Motor Show hampir dua minggu lalu.

Seperti juga XV generasi sebelum ini, Impreza hatchback dan XV dibezakan dengan ciri-ciri crossover untuk merentas desa seperti rel bumbung, rim yang dengan rekaan lebih lasak serta tayar yang lebih besar, kelegaan tanah yag dipertingkatkan, serta pelindung-pelindung disekeliling badan.


Subaru Impreza hatchback lima-pintu

Sebelum ini, Subaru telah mengumumkan bahawa XV akan terus dibina seperti model sebelum ini, iaitu menggunakan sebahagian besar komponen yang sama seperti Impreza serta menggunakan platform serupa iaitu Subaru Global Platform, yang memberikan pelbagai peningkatan kepada prestasi keseluruhannya menerusi pelbagai tingkat taraf yang dilakukan pada kerangka asas.

Bahagian lain, XV generasi baharu ini dijangka bakal menerima lampu hadapan dan belakang berbentuk-C serta menerapkan konsep rekaan ‘Dynamic x Solid’ yang diberikan pada model konsep XV tahun lalu

XV bakal dijana oleh barisan enjin boxer Subaru, digandingkan bersama kotak gear Lineartronic CVT serta sistem pacuan semua-roda Symmetrical AWD. Model dengan unit janakuasa hibrid juga dijangka bakal diberikan pada pasaran-pasaran tertentu.

Menurut pengarah eksekutif Tan Chong International, Glenn Tan dalam laporan sebelum ini, XV generasi baharu ini bakal tiba ke pasaran Malaysia tahun ini. Beliau juga menyatakan kilang milik syarikatnya di Segambut telah pun bersedia untuk mula memproduksi mana-mana model yang menggunakan Subaru Global Platform seperti XV pada bila-bila masa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required