Dendrobium – hypercar EV konsep dari Singapura didedahkan di Geneva; 0-96 km/j hanya 2.7 saat

Dendrobium – hypercar EV konsep dari Singapura didedahkan di Geneva; 0-96 km/j hanya 2.7 saat

Setelah pengumuman dan teaser disiarkan sebelum ini, akhirnya hypercar konsep elektrik sepenuhnya (EV) yang dihasilkan oleh Vanda Electric dari Singapura digelar Dendrobium didedahkan sepenuhnya di Geneva Motor Show 2017.

Hypercar elektrik dua tempat duduk yang diberi nama sempena bunga orkid yang berasal dari republik berkenaan ini turut dibina dengan kerjasama teknikal dari Williams Advanced Engineering, dan didakwa mampu mencapai kelajuan 322 km/j.

Nama Dendrobium ini juga dipilih sempena pintu dan bumbung hypercar tersebut yang direka agar boleh dibuka “secara serentak, seperti teater” menggambarkan bunga denbrobium yang mengembang. Menurut Vanda Electrics lagi, rekaan ini bukan sekadar untuk aspek estetika, kokpit dengan bentuk air mata ini direka bagi memudahkan keluar masuk penumpang kedalamnya, lebih mudah dari hypercar lain.

Dendrobium – hypercar EV konsep dari Singapura didedahkan di Geneva; 0-96 km/j hanya 2.7 saat

Keseluruhan bentuk Dendrobium ini direka seakan jentera perlumbaan LMP dengan ciri seperti lantai aerodinamik, diffuser belakang, splitter hadapan, serta rim aloi (20-inci di hadapan dan 21-inci di belakang) dibaluti tayar Michelin Pilot Super Sport.

Pada bahagian belakang, sebuah bar lampu diberikan yang dibina menghubungkan ruang roda kiri dan kanan, berperanan sebagai lampu belakang. Dari belakang juga, komponen binaan sistem suspensi double wishbone kereta ini jelas kelihatan. Kereta ini juga dibina dengan pelbagai komponen dari material ringan seperti casis monocoque komposit, panel badan gentian karbon serta cakera brek karbon seramik bersama angkup aloi ringan, membolehkan berat keseluruhannya ditimbang pada 1,750 kg.

Lebih banyak komponen gentian-karbon digunakan pada bahagian dalaman hypercar ini, dengan rekaan yang agak bersegi. Satu perkara yang menarik, Dendrobium menampilkan dua buah tempat duduk berlainan warna dimana pemandu menerima tempat duduk berwarna merah, sementara penumpang menerima tempat duduk berwarna hitam.

Dendrobium – hypercar EV konsep dari Singapura didedahkan di Geneva; 0-96 km/j hanya 2.7 saat

Kedua-dua tempat duduk berkenaan menerima upholsteri kulit Bridge of Weir Leather Company dari Scotland, menampilkan jahitan dan motif yang diinspirasikan dari gentian otot. Tiada cermin sisi diberikan dimana dua buah kamera diletakkan pada fender hadapan dan paparannya diberikan pada dua skrin dipapan pemuka, yang mengapit papan instrumen digital utama.

Dendrobium disasarkan boleh memecut dari 0-96 km/j dalam masa hanya 2.7 saat. Tiada perincian berkenaan unit janakuasa hypercar ini tetapi syarikat berkenaan mendakwa projek ini akan “menampilkan bateri lithium-ion dan teknologi janakuasa elektrik terkini.”

Vanda turut mengatakan jika model ini dijelmakan dalam bentuk produksi, ia akan menampilkan dua motor elektrik; satu untuk gandar hadapan dan satu lagi di belakang. Motor bahagian hadapan bakal menerima kotak gear satu kelajuan dan juga karbeda (differential), manakala bahagian belakang pula diberikan kotak gear pelbagai gear juga dengan karbeda. Model produksi pertama dijangka bakal muncul pada tahun 2020, bergantung pada respon yang diterima di Geneva Motor Show ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required