McLaren BP23 akan jadi ‘antara jentera yang terpantas’

McLaren BP23 akan jadi ‘antara jentera yang terpantas’

Pengeluar kenderaan British, McLaren sebelum ini mendedahkan syarikat itu akan menghasilkan sebuah supercar baru dengan rekaan tiga tempat duduk yang mengambil inspirasi daripada model F1 era 1990an. Diberi kod nama BP23, jentera itu disifatkan akan menjadi antara yang terpantas dan berkuasa pernah dihasilkan oleh syarikat itu, ujar CEO-nya, Mike Flewitt.

Perincian tentang sistem pacuan masih belum didedahkan. Namun, dijangkakan ia akan menggunakan pacuan hibrid dengan padanan enjin M840T 4.0 liter, V8 twin turbo yang digunakan pada model 720S yang baru dilancarkan sebelum ini.

Walaupun ada kebarangkalian persamaan dengan sistem hibrid yang digunakan pada model P1 dan P1 GTR, janaan kuasa BP23 dijangka akan berada di antara barisan model dari Ultimate Series dan model-model Super Series generasi baru (yang diwakili antaranya oleh model 720S dengan kuasa 720 PS/770 Nm). Dari petunjuk ini, output bagi model berkenaan mungkin 800 PS.

Dengan janaan kuasa yang besar seperti itu, BP23 tidak disasarkan untuk menjadi sebuah jentera lumba semata-mata. Kemampuan touring masih menjadi keutamaan – mungkin menghampiri model 570GT bagi aspek ini – tetapi mengekalkan prestasi sebuah supercar. Bagi teras binaannya, BP23 disifatkan bakal menggunakan struktur gentian karbon Monocage II yang dihasilkan oleh McLaren sendiri.

McLaren F1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required