Kia Grand Carnival akan dilancarkan pada Q1 tahun ini

Kia Grand Carnival akan dilancarkan pada Q1 tahun ini

Sudah hampir tiga bulan sejak Naza Kia mendedahkan spesifikasi penuh, berserta harga untuk Kia Grand Carnival, tetapi sampai sekarang ia masih belum dilancarkan secara rasmi. Namun, berita terbaru yang kami terima, kereta ini akan dilancarkan dalam suku pertama (Q1) tahun 2017, dan tempoh itu hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi.

Naza Kia mendakwa bahawa pengenalan Grand Carnival akan melonjakkan jumlah jualan jenama itu dalam tahun ini, selepas waktu sukar yang dihadapi pada tahun 2016. “Untuk tahun 2017,, kami telah meletak jangkaan sasaran jumlah jualan untuk meningkat sebanyak 25% dan Grand Carnival akan memainkan peranan penting untuk mencapai jumlah ini,” kata ketua pegawai operasi kumpulan automotif Naza, Datuk Samson Anand George.

Untuk pasaran Malaysia, dua varian enjin diesel akan diperkenalkan, dengan harga atas jalan (termasuk insurans) sekitar RM153,888 untuk model asas dan RM181,888 untuk varian paling tinggi, seperti yang diberitahu oleh wakil pengedarnya. Jaminan lima tahun tanpa had batuan juga akan diberi, bersama skim Value 5 baru Naza Kia.

Kelengkapan standard pada Grand Carnival adalah termasuk lampu halogen dengan lampu siang LED, lampu kabus depan dan belakang, lampu belakang LED dan rim aloi 18 inci. Di dalam, terdapat tempat duduk fabrik larasan manual, dengan fungsi sokongan belakang elektrik, pintu jenis gelungsur manual, panel meter Supervision dengan paparan monochrome OLED 3.5 inci, skrin hiburan dan informasi sesentuh 4.3 inci, kamera undur dan enam pembesar suara.

Untuk model GS, anda akan diberi gril hitam dan krom, sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula enjin, pintu gelungsur kuasa elektrik, balutan kulit, pengawal suhu automatik tiga zon dan pintu but belakang elektrik.

Untuk aspek keselamatan, kedua-dua model datang dengan enam beg udara, brek ABS, EBD dan BA, pengawal kestabilan, hill-start assist, pengesan jarak depan dan belakang, serta cagak ISOFIX untuk tempat duduk baris kedua dan ketiga. Unit Malaysia juga akan mempunyai tali pinggang keledar tiga penjuru pada semua tempat duduk, dan bukannya sekadar untuk di pinggang sahaja seperti dalam gambar.

Kuasa pacuan kenderaan ini datang daripada enjin 2.2 liter CRDi empat silinder turbodiesel, berkemampuan 193 PS pada 3,800 rpm dan 440 Nm tork pada 1,750 rpm hingga 2,750 rpm. Semua kuasa ini dihantar ke tayar hadapan melalui transmisi automatik enam kelajuan.

GALERI: Kia Grand Carnival 2.2D

GALERI: Kia Grand Carnival 2.2D GS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required