Toyota Agya 2017 facelift – dilancar April nanti, enjin 1.2 liter turut bakal ditawarkan untuk Indonesia

Toyota Agya 2017 facelift – dilancar April nanti, enjin 1.2 liter turut bakal ditawarkan untuk Indonesia

Di Indonesia, Toyota Agya – dan mungkin juga kembarnya, Daihatsu Ayla – nampaknya sedang dipersiap untuk versi facelift. Ia pertama kali diperkenalkan lebih empat tahun yang lalu, ketika Pameran Permotoran Antarabangsa Indonesia 2012 (IIMS).

Model hatchback kecil itu, yang diperkenalkan di bawah program kenderaan “hijau” kos rendah (LCGC) di sana, akan menerima beberapa perubahan bagi versi terbaru nanti. Autonetmagz.com telah berhasil mendapatkan salinan brosur yang terlepas ke publik, lengkap dengan elemen-elemen baru serta maklumat spesifikasi.

Berita paling penting ialah penawaran enjin 1.2 liter 3NR-FE empat silinder. Enjin berkenaan sebelum ini digunakan pada Toyota Calya (dan Daihatsu Sigra) untuk pasaran sana; ia menghasilkan 80 PS kuasa dan 104 Nm tork bagi versi bukan VVTi.

Kedua-dua Agya dan Ayla akan tetap ditawarkan dengan enjin 1.0 liter 1KR-FE tiga-silinder sedia ada, yang menawarkan 65 hp kuasa dan 87 Nm tork. Bagi kotak gear, manual lima-kelajuan dan automatik empat kelajuan dijangka akan dikekalkan.

Agya ketika ini ditawarkan dalam tiga varian; Grade E, Grade G dan TRD S. Berdasarkan brosur yang bocor itu, bahagian luaran turut menerima perubahan. lampu projektor dari jenis gelap, lengkap dengan lampu LED dan ciri tutup automatik. Lampu belakang LED yang baru jadi ciri standard untuk semua varian. Selain Grade E, lampu sisi yang melengkapinya juga baru, disekalikan dengan lampu isyarat.

Varian dengan enjin 1.2 liter itu akan dipadankan dengan rim aloi 14 inci serta unit audio 2-DIN dengan ciri Bluetooth. Varian paling tinggi, TRD S pula akan didatangkan dengan aerokit badan baru. Setakat ini, semua perubahan yang dinyatakan masih belum pasti akan turut dilakukan terhadap Ayla. Kemungkinan besar versi baru ini akan diperkenalkan pada pameran IIMS yang sama, yang akan berlangsung April nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required