Toyota Corolla iM 2017 – penampilan pertama untuk Formula D; dengan 1,000 hp kuasa dan 1,152 Nm tork

Apa yang sedang anda lihat ini ialah jentera Papadakis Racing bagi perlumbaan Formula Drift musim akan datang, ditaja oleh Rockstar Energy Drink dan Nexen Tire. Kelebihannya? Ia menjana kira-kira 1,000 hp kuasa. Seperti yang dapat dilihat, jentera ini diasaskan daripada model Toyota Corolla iM 2017.

Seperti biasa didengar; Corolla dan drift? Jika anda membayangkan Initial D, maka jawapannya memang tepat. Pasukan yang merangkul kemenangan paling banyak dalam Formula Drift ini juga tahu tentang itu, dan untuk memperkenalkan jentera lumba terkini, mereka membikin semula video aksi sebenar sebagai tribute kepada anime Jepun lagenda itu.

“Kami tahu peminat ternanti-nantikan pengumuman jentera ini. Dengan pengenalan seperti ini, kami sangat gembira. Corolla bukanlah nama asing bagi kebanyakan orang, dan kami berbangga untuk membawanya meraih kejuaraan lagi selepas ini,” jelas pemilik pasukan, Stephan Papadakis.

Toyota Corolla iM 2017 – penampilan pertama untuk Formula D; dengan 1,000 hp kuasa dan 1,152 Nm tork

“Ramai di antara kita yang membesar dengan menonton Initial D. Perasaannya sangat mengujakan untuk membawa kereta ini ke laluan pergunungan sebagai sebuah tribute kepada sejarah drifting itu sendiri,” jelas pemandu pasukan, Fredric Aosbo, yang juga juara Formula D 2015 dan akan memandu jentera ini kelak.

Jentera ini menggunakan enjin 2AR 2.7 liter dan menggunakan bahan api E85 bio-ethanol. Dengan turbo BorgWarner EFR dan penyuntik minyak AEM Infinity, ia mampu menghasilkan 1,000 hp kuasa dan 1,152 Nm tork. Semua kuasa ini disalurkan ke roda belakang melalui transmisi Gforce GSR empat-kelajuan. Ia menggunakan roda dari Motegi Technomesh D dengan tayar Nexen N’fera SUR4 (245/50 depan dan 275/40 belakang).

Ia dijangka akan membuat penampilan pertama di litar Formula D hujung bulan ini di Long Beach, California. Kami sediakan juga video asal Initial D yang dirujuk untuk pembikinan video baru oleh RockstarD ini. Semoga menikmati.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required