Bidaan nombor plat ‘RIMAU’ Sukan SEA mula 1 April

Bidaan nombor plat ‘RIMAU’ Sukan SEA mula 1 April

Sedikit kemaskini tentang nombor pendaftaran khas istimewa ‘RIMAU’ sempena memperingati Sukan SEA 2017 yang akan berlangsung di Kuala Lumpur. Bidaan terhadap nombor dari ‘RIMAU 1’ hingga ‘RIMAU 9999’ akan dibuka secara rasmi bermula esok (1 April), dengan nilai bidaan serendah RM500.

Bernama melaporkan, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata hasil kutipan berkenaan dapat membantu menampung kos penganjuran Sukan SEA dan Suka Para ASEAN, yang mana masing-masing akan berlangsung di sini pada Ogos dan September nanti.

“Kami berharap untuk mengumpul seberapa banyak dana daripada proses bidaan ini kerana bukan hanya nombor plat berkenaan menjadi tanda peringatan kepada orang ramai, tetapi lebih penting kutipannya boleh digunakan untuk membiayai kos penganjuran,” ujar Khairy.

RIMAU merupakan nama bagi maskot sukan berkenaan; seekor Harimau Malaya. Ia juga adalah singkatan kepada Respect, Integrity, Move, Attitude dan Unity. Nombor pendaftaran khas ini dikeluarkan oleh Kementerian Belia dan Sukan melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Ia mengikut jejak beberapa nombor pendaftaran khas yang pernah diperkenalkan sebelum ini, sempena acara sukan berbeza; BAMbee (Piala Thomas 2000) dan SUKOM (Sukan Komanwel 1998).

Kepada mereka yang berminat, bidaan boleh dilakukan melalui sistem di www.kualalumpur2017.com.my. Nombor pendaftaran khas seperti ini juga bukanlah sesuatu yang baru, dan bukan juga hanya tertumpu kepada acara sukan. Sebelum ini pernah juga muncul plat PERFECT, NAAM, VIP, GT dan PATRIOT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required