Kenaikan duti eksais untuk MPV dan SUV mampu milik dibatalkan serta-merta, kekal pada 60% – Kastam

Kenaikan duti eksais untuk MPV dan SUV mampu milik dibatalkan serta-merta, kekal pada 60% – Kastam

Rungutan orang ramai berkenaan duti eksais untuk MPV dan SUV dengan kapasiti enjin 1,500cc ke bawah yang diwartakan naik 5% menjadikannya 65% nampaknya memberi kesan kepada keputusan kerajaan setelah Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengesahkan kadar lama 60% akan dikekalkan berkuat kuasa serta merta.

Perkara ini telah disahkan dalam satu laporan berita Bernama yang disiarkan semalam. Menurut laporan tersebut lagi, Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia Datuk Subromaniam Tholasy berkata dalam satu kenyataan, pelarasan daripada 65% sebelum ini dibuat selepas mengambil kira permintaan tinggi rakyat terhadap kenderaan import dipasang siap sepenuhnya (CBU).

“Dalam tempoh peralihan sementara bagi membolehkan pindaan itu diwartakan dan berkuat kuasa mulai 13 April 2017, langkah untuk memberi pengecualian duti eksais yang melebihi 60 peratus akan diberikan bagi kenderaan-kenderaan terlibat.

Kenaikan duti eksais untuk MPV dan SUV mampu milik dibatalkan serta-merta, kekal pada 60% – Kastam

“Melalui langkah ini, harga kenderaan kepada pembeli perlu dikekalkan dan syarikat pengeluar tidak boleh menaikkan harga atas alasan kenaikan kadar duti eksais yang telah diwartakan melalui Perintah Duti Eksais 2017 pada 31 Mac, 2017,” katanya.

Susulan pengumuman kenaikan kadar duti eksais berkenaan minggu lalu, UMW Toyota telah mengesahkan harga MPV dan SUV berkapasiti 1,500cc keluarannya iaitu Sienta, Avanza dan Rush antara RM3,310 hingga RM6,010. Manakala Proton, Perodua, dan Honda belum mengumumkan apa-apa berkaitan kenaikan harga untuk model Ertiga, Alza dan juga BR-V.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required