Teaser Mercedes-Benz S-Class W222 2018 facelift di New York, bakal tampil di Shanghai minggu depan

Teaser Mercedes-Benz S-Class W222 2018 facelift di New York, bakal tampil di Shanghai minggu depan

Sebelum pendedahan rasminya untuk peringkat global di Auto Shanghai minggu hadapan, Mercedes Benz terlebih dahulu menyiarkan imej teaser bagi model facelift S-Class W222 di New York International Auto Show yang sedang berlangsung.

Imej teaser yang membayangkan bahagian hadapan kereta berkenaan menunjukkan versi yang dikemaskini tersebut menerima lampu hadapan baharu yang menampilkan tiga lampu nyalaan siang LED dan juga teknologi LED 84-diod Multibeam yang sama seperti E-Class W213. Lampu tersebut turut hadir bersama fungsi lampu tinggi Ultra Range.

Mercedes turut memberikan gambaran awal keseluruhan kereta berkenaan menerusi sebuah video yang turut memperlihatkan pakej penampilan baharu AMG Line hadir dengan bampar hadapan yang direka semula – agak seiras dengan penampilan E-Class. Gril dua bar juga kini bukan hanya diberikan pada model V12 dan Maybach, malah turut diberikan pada semua varian dalam barisan model.

Berdasarkan imej yang dijumpai tanpa sebarang pelekat penyamaran sebelum ini, S-Class standard juga menerima rekaan bampar hadapan baharu, manakala lampu belakang kini diberikan sistem lampu dengan “stardust effect” – yang dihasilkan menggunakan kristal optik di dalam reflektor dan juga struktur permukaan khas – ditampilkan buat pertama kali pada E-Class.

Bahagian dalam juga menerima beberapa perubahan kecil, termasuk pelindung kaca pada skrin berkembar 12.3 inci untuk meter serta sistem informasi dan hiburan, bersama roda stereng tiga jejari yang mempunyai pad sesentuh untuk mengawal paparan pada skrin tersebut. Kedua-dua ciri ini juga pertama kali diperkenalkan pada E-Class.

Bagi pilihan enjin pula, ia bakal diterajui enjin baharu M256 3.0 liter enam-silinder sebaris, yang turut akan menampilkan teknologi elektrikal 48V buat pertama kali seperti motor penghidup bersepadu dengan alternator 48 volt dan juga pemampat booster elektrik 48 volt. Model facelift ini juga bakal diberikan pilihan enjin M176 4.0 liter V8 turbo berkembar.

Pilihan enjin lain termasuk enjin turbo diesel empat- dan enam-silinder yang diambil dari E-Class W213, dan juga versi hibrid plug-in yang mampu memberikan jarak pemanduan elektrik sejauh 50 km.

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, S-Class yang dipertingkatkan ini turut diberikan teknologi bantuan pemanduan automatik yang disadur dari E-Class. Pakej Driving Assistance pada kereta ini dipertingkatkan lagi dengan kamera dan sistem radar yang lebih baik, dan juga Distronic Active Proximity Assist kini mampu menggunakan peta dan data navigasi untuk mengira tabiat pemanduan dan melaras kelajuan kereta dengan selesa.

Sistem lain termasuk Bantuan Stereng Aktif, Bantuan Tukar Lorong Aktif, Bantuan Berhenti Kecemasan Aktif (yang akan menghentikan kenderaan apabila Bantuan Stereng Aktif beroperasi dan sistem mengesan pemandu tidak bertindak ketika diperlukan) dan Bantuan Pengehad Kelajuan Aktif. Yang terakhir adalah sub-fungsi dari Bantuan Papan Tanda Trafik, dan mengenal pasti tanda-tanda gantri untuk mengadaptasi kelajuan kereta berdasarkan had laju yang telah dikenal pasti.

Fungsi baharu tersebut turut termasuk Evasive Steering Assist – yang membantu pemandu untuk mengelak pejalan kaki pada zon bahaya kereta tersebut – dan juga Komunikasi Kereta-ke-X, yang akan memberikan amaran pemandu lain berkenaan kondisi yang berbahaya. S-Class turut bakal menerima Remote Parking Assist sama seperti E-Class.

GALERI:W222 Mercedes-Benz S-Class W222 dan S63 AMG facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required