JPJ pasang tujuh lagi kamera AES sebelum akhir 2017

JPJ pasang tujuh lagi kamera AES sebelum akhir 2017

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengesahkan bakal memasang tujuh lagi kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di beberapa lokasi yang sering berlaku kemalangan, sebelum akhir tahun ini.

Menurut Ketua Pengarahnya Datuk Seri Nadzri Siron, ia adalah sebagai tambahan kepada 14 kamera AES sedia ada yang berada di seluruh Semenanjung.

Katanya lagi, JPJ dengan dengan kerjasama Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) telah meneliti beberapa lokasi tumpuan yang sering berlaku kemalangan, laporan Bernama.

“Penambahan kamera ini dilihat mampu mengurangkan jumlah kemalangan di negara ini,” ujarnya sambil enggan mendedahkan tarikh pemasangan dan lokasi tujuh kamera AES yang bakal dipasang itu.

JPJ pasang tujuh lagi kamera AES sebelum akhir 2017

Dalam masa yang sama, Nazdri turut mengulas mengenai Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara) yang telah dilaksanakan sejak 13 hari.

“Sehingga kini, sebanyak 19,230 saman telah dikeluarkan. Ia meliputi 16,791 saman bagi kesalahan memandu melebihi had laju dan 2,439 saman kerana melanggar lampu isyarat merah bagi tempoh 15 hingga 27 April.

“Walaupun kita telah melaksanakan sistem ini, tapi peningkatan jumlah saman memperlihatkan sikap atau kesedaran masyarakat untuk mematuhi undang-undang masih di tahap rendah,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required