Honda beri hadiah rahsia yang disorokkan untuk pembeli Civic generasi ke-10 pasaran Amerika Syarikat

Honda beri hadiah rahsia yang disorokkan untuk pembeli Civic generasi ke-10 pasaran Amerika Syarikat

Tanpa diketahui, Honda Amerika telah menghadiah sesuatu yang istimewa kepada pembeli-pembeli model Civic generasi baharu pada pasaran berkenaan – berupa karya seni menampilkan jentera-jentera lagenda warisan sejarah Honda. Menurut laporan Car and Driver, hasil seni berkenaan dicetak di bahagian bawah pelapik ruang storan konsol tengah Civic sedan dan coupe untuk varian EX keatas, terdapat dalam empat versi berbeza.

Rekaan pertama memaparkan jentera Formula 1 Honda RA106 2006, Honda S800 GT-1 1986 yang telah memenangi perlumbaan endurance, jentera perlumbaan MotoGP RC213 serta pesawat Honda Jet.

Artwork kedua pula menampilkan jentera Formula Satu McLaren Honda MP4/4 yang dikuasakan oleh enjin Honda RA168-E V6 1.5 liter turbo. Kereta F1 ikonik ini dipandu lagenda Brazil Ayrton Senna dan Alain Prost berkenaan merupakan jentera F1 paling dominan dalam sejarah dengan memenangi semua perlumbaan kecuali satu dan semua pole position kecuali satu pada musim 1988.

Honda beri hadiah rahsia yang disorokkan untuk pembeli Civic generasi ke-10 pasaran Amerika Syarikat

Turut tampil pada gambar ini ialah motosikal perlumbaan RC166 dengan enjin enam-silinder empat-lejang DOHC 249 cc penyejuk udara. Motosikal perlumbaan ini ditunggang oleh Mike Hailwood yang memenangi kesemua 10 perlumbaan pada kejohanan dunia 1966, serta mempertahankan kejuaraannya untuk musim 1967 dan juga 1968.

Siri ketiga hadiah misteri ini pula menampilkan imej motosikal perlumbaan Honda NS500 yang dijana enjin dua-lejang tiga-silinder, yang ditunggang Freddie Spencer ketika dinobatkan sebagai juara dunia 500 GP buat kali pertama pada tahun 1983. Asimo atau Advanced Step in Innovative Mobility iaitu robot yang boleh bergerak seperti manusia rekaan dan dibina sendiri oleh Honda turut tampil di sini.

Untuk rekaan terakhir pula, ia menampilkan sebuah jentera bukan binaan Honda iaitu Curtiss Special. Kereta berkenaan tampil di sini kerana ia dipandu sendiri oleh pengasas Honda, Soichiro Honda, dan beliau juga bertindak sebagai mekanik pada kejuaraan Japan Motorcar kelima pada tahun 1924, serta turut memenangi perlumbaan tersebut.

Selain dari Curtiss Special, jentera Formula 1 pertama Honda yang memenangi perlumbaan (GP Mexico 1965) – RA272 – yang dipandu Richie Ginter turut ditampilkan.

Honda amat berbangga dengan warisan sejarahnya yang membentuk motto syarikat ‘The Power of Dreams’, di mana segalanya bermula dari mimpi dan juga minat yang mendalam pengasasnya dalam dunia automotif dan perlumbaan. Ini bukan pertama kali semua jentera-jentera ini diketengahkan, malah banyak lagi video-video promosi Honda yang menonjolkan warisan sejarah ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required