BMW 1 Series generasi baharu dilihat sedang diuji diatas jalan raya. Tidak seperti model terdahulu dengan bentangan enjin hadapan pacuan belakang (FR), model baharu ini dibina berasaskan platform UKL pacuan hadapan (FF), sama seperti model 2 Series Active Tourer, 2 Series Gran Tourer, dan juga barisan model-model MINI.

Dengan penggunaan platform UKL ini, ianya pasti bakal memberikan lebih ruang pada kabin, terutamanya pada bahagian belakang – untuk penumpang dan juga ruang kargo. Untuk unit yang sedang di uji ini, ia mungkin dari varian tertinggi M140i kerana menampilkan dua tip ekzos. M140i juga dijangka diberikan sistem pacuan semua roda xDrive, yang bakal membawanya bersaing dengan Volkswagen Golf R dan juga Ford Focus RS.

Barisan model 1 Series baharu ini mungkin akan menampilkan enjin-enjin tiga- dan empat silinder BMW yang disuap dengan petrol dan juga diesel. Dengan model lain yang menggunakan platform UKL sudah pun diberikan varian plug-in hybrid seperti 225xe Active Tourer dan Mini Countryman, 1 Series baharu ini tidak mustahil bakal ditawarkan dengan pilihan teknologi yang sama. Bukan itu sahaja, malah 1 Series elektrik sepenuhnya juga dijangka bakal ditampilkan.

Desas-desus yang tersebar mengatakan model generasi baharu ini bakal hadir dengan bentuk badan hatchback lima-pintu sahaja, berbanding model sedia ada yang boleh dipilih dalam versi tiga-pintu. Walau bagaimanapun, model baharu ini bukan 1 Series pertama menggunakan konfigurasi FF, kerana sebelum ini pengeluar dari Jerman berkenaan telahpun melancarkan 1 Series sedan pacuan hadapan yang dibina eksklusif bagi pasaran China.